A Több Vevőt Jövőre sorozat előző részeiben megtudhattad, hogy mi az a három fő ok, amiért nincs elég ügyfeled, és megismerhetted az ügyfélszerzés legerősebb fegyverét is.
Amikor elindul egy vállalkozás a legnagyobb feladata és kihívása a vállalkozónak az ügyfélszerzés. Ennek a minisorozatnak a célja, hogy a kezdő vállalkozóknak segítséget nyújtson ebben a nehéz témában.
Ha lemaradtál az első kettőről, mindenképp olvasd el azokat is, mert a cikkek egymáshoz kapcsolódnak, egymásból épülnek fel. Ha az egyik kimarad, hiányozni fog az egyik ügyfélszerző alkotóelemed, a folyamat zavarossá válik és ettől nehezebb lesz követned és megtervezned az ügyfélszerző folyamatodat.
Ez már a harmadik része a minisorozatnak, és most hadd kezdjek egy furcsa kérdéssel.
Amerika az ígéret földje
Biztosan te is hallottad már ezt a mondást és a fejedben rögtön megjelenik egy hozzá kapcsolódó kép is.
Milyen?
Szép?
Vigyázz! Figyeld a kezem, mert csalok. 🙂 „Ígéret” földje… Ígéret. Fogadjunk, hogy nem az ezerszámra bevándorló kínai munkások jelentek meg a lelki szemeid előtt, ahogy a vasútvonalat építik.
Hadd fogalmazzak másképp. Az álmok, a lehetőségek hazája, ahol bárki bármit elérhet, csak tennie kell érte. Nos, ez már közelebb van a fejedben megjelent képhez, ugye?
Tulajdonképpen, nem ezért vagy te vállalkozó? Van egy álmod, amiért képes vagy megtenni mindent, ami hajt, ami meghatározza az egész életedet.
De valóban megteszel érte mindent?
Tudod, van az mondás is (biztosan hallottad már), hogy: “A jó bornak nem kell cégér”
Remélem, ezzel már te sem értesz egyet, mert hogy a túróba ne kellene? Gondolj bele! Ül a szőlőgazda valahol a szőlőhegyen, talán csak egy szűk utacska vezet fel a présházhoz, körben csak szőlőtőkék, azon túl erdő, mező és… A gazda néha bemegy a faluba, lehet, hogy a boltban hagy egy-két kannával a kiváló, isteni zamatú borból, hátha valaki arra jár és vesz belőle. Dehát azon a vidéken minden második gazda szőlőt termeszt és bort készít. Hát mindegy, legfeljebb majd lesz mit elkortyolgatni a barátokkal.
Te is így vagy ezzel? Elviszel néha bizományba egy-két kannával és várod, hogy történjen valami?
Szerintem nem.
Te tenni akarsz
Mivel itt vagy és olvasod ezt a bejegyzést, gondolom, te nem abba a csoportba tartozol, aki csak vár és vár és vár, hogy történjen valami. Tudod ahhoz, hogy berepüljön a sült galamb a szádba, legalább annyit meg kell tegyél, hogy kinyitod a szádat, különben az arcodba csapódik.
Te tenni akarsz. Tanulni és cselekedni azért, hogy változtass az eddigieken. Hogy a vállalkozásod beinduljon és erőre kapjon. Hogy az ügyfeleid mennyisége megsokszorozódjon.
Jut eszembe. Te tudtad, hogy már az ókori Pompei iparos mesterei is a házuk falára piros színű kőtáblára festett szövegekkel hirdették műhelyüket, a Fórumon elhelyezett táblák tájékoztatták az arra járó közönséget a színházi előadásokról, viadalokról?
Látod, akkor te miért ne tehetnéd ugyanezt a jelenkor eszközeivel?
A jelenkor táblái
Ebben a bejegyzésben példákat mutatok arra, hogy milyen jelenkori „táblákat” használhatsz, hogyan és milyen módszerrel kerülhetsz a célközönséged látókörébe, hogyan érheted el, hogy egyre többen és többen akarjanak vásárolni tőled.
A mai bejegyzésben 20+ db eszközt fogok felsorolni és röviden bemutatni amiket, ha elkezdesz használni több ügyfeled lesz jövőre. Persze, nem mindet egyszerre. Már megtanultad az előző részekből, hogy fontos, hogy a célpiacra figyelve válaszd ki az eszközöket és tervezetten használd őket.
A használható eszközöket ma már alapvetően két nagy csoportra tudjuk bontani. Vannak az online, azaz a digitális eszközeinken használható megoldások és vannak az offline, azaz a való világban használható eljárások. Az elmúlt évtizedben az online megoldások hatalmas teret alakítottak ki az életünkben. Azonban pont emiatt már kezd túltelítetté válni és lassan elindult az offline megoldások újbóli térhódítása. Egy vállalkozás egyformán használhat online és offline módszereket is. Ezt igazából az határozza meg, hogy mivel tudod a legeredményesebben az ügyfelekhez eljuttatni az üzenetedet.
Weboldal, landing page:
Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy ne legyen egy cégnek honlapja. Ha nincs még rá pénzed, ne aggódj. Kezdetben a teljesen ingyenes megoldások is megfelelőek. Nekem az első 5 évben nem volt weboldalam, csak egy blog.hu-s blogom. Mégis fejlődött a vállalkozásom. Szóval készíts egyet mindenképp.
Ha van weboldalad, akkor most nézz végig rajta!
Az egyik legfontosabb szempont, hogy mobil kompatibilis-e. Ma már az embereknek jó 60%-a mobilon netezik. A tiéd jól használható, jól működik mobilon nézve is?
Ha üzlethelyiséged van, az jól láthatóan fel van tüntetve. Ki van téve könnyen megtalálhatóan? A cím könnyen beazonosítható, Google Maps kompatibilis? Minden könnyen megtalálható rajta? A fontos információk azonnal eljutnak az érdeklődőhöz, könnyen tudják követni az instrukciókat vagy nehézséget okoz számukra az oldal használata? A visszatérő látogatók miatt fontos kérdés az is, hogy a remarketing kódokat bállítottad-e?
Miért kezdtem ezzel?
Nos, ha a honlapod nem is értékesítésre van kitalálva, nem lehet rajta megrendelni semmit, nincs rajta beállítva közvetlen fizetési lehetőség, mégis roppant fontos. Ez a mai kor névjegykártyája, persze a közösségi médiumok mellett.
Egy csomó esetben itt dől el, hogy az érdeklődőből valóban vásárló lesz-e, vagy inkább megy tovább? Az is lehet, hogy bár elérted valamilyen csatornán keresztül, eljutott hozzá az üzeneted, a honlapodra érkezve meggondolja magát. Szóval, ez egy nagyon fontos lépés, ha eddig halogattad, most aztán tényleg állj neki a rendbetételének, mert ha nem, az is lehet, hogy felesleg energia és pénzkidobás lesz a következő rész.
Ma, akinek nincs semmilyen honlapja az olyan, mintha nem is létezne. A vállalkozás fontos adatai, információi, tevékenysége, szolgáltatásai és termékei szerepelhetnek rajta.
A weboldal általában nem egyenlő a Landing oldallal, ami kimondottan egy szolgáltatás, termék vagy esemény eladására lett létrehozva. A Landing oldal része lehet a honlapnak, de olyan is előfordul, hogy valaki egy esemény erejéig készített és bérel egy landig oldalt és miután az esemény lezárult, az oldal is megszűnik. Míg a weboldal célja sok esetben az informálás, a kapcsolat- és bizalomépítés, addig a landing vagy sales oldal célja az eladás biztosítása online.
Webshop
Ha van egy fizikai boltod, akkor akár megtöbbszörözheted a forgalmadat, ha nem egy másik boltot nyitsz, hanem a weben indítod el a webshopodat. Így lehetőséget adsz a távolabb élőknek arra, hogy megvásárolják a termékeidet. Számos könnyen üzembe helyezhető megoldás létezik. Relatíve kis befektetéssel tudsz extra bevételre szert tenni.
Keresőoptimalizálás, SEO
A keresőoptimalizálás lényege, hogy a Google-ben indított keresések során a te weboldalat mutassa meg a nagy testvér. A keresőoptimalizálás munkaigényes feladat, de ha kitartó vagy, akkor egy idő után jelentkezni fognak az eredmények. Gondolj bele, úgy áramolnak a látogatók a weboldaladra, hogy ezért neked nem kell fizetned. Persze ebből csak akkor lesz vásárlás, ha az a weboldal alkalmas arra, hogy ügyfelet csináljon a látogatóból.
Ha jobban bele akarsz merülni a témába és egy megbízható partnert keresel, akkor ajánlod figyelmedbe a Seomax.hu oldalt.
Hirdetések
Nagyon fontos, hogy mielőtt elindítanál egy hirdetést, teszteld az üzenetedet a törzsvásárlókon. Ha ők megértik, és reagálnak az ajánlatodra, akkor indítsd el a hirdetésedet. Teljesen mindegy, hogy online (Facebook, Google, Instagram stb.) vagy offline (újság, tv, rádió stb) akarsz hirdetni, fontos, hogy jól gondold végig mit is akarsz elérni a hirdetéssel. A hirdetésnek a célja általában az, hogy valamilyen cselekedetre bírja a célpiacot. Mit akarsz, mit tegyen? Hívjon fel? Menjen el az üzletedbe? Keresse fel a weboldaladat? És utána mi történik az érdeklődővel? Tervezd meg, hogyan lesz végül belőle vásárló.
A másik fontos kérdés, hogyan tudod mérni a hirdetésed eredményességét. Illetve ha több csatornán futtatod ugyanazt a hirdetést, honnan fogod tudni, hogy kik melyik csatornán találkoztak a hirdetéseddel?
Ráadásul érdemes a hirdetés feladása előtt egy kicsit tanulnod is arról, hogyan lehet jó hirdetést írni.
Ezeket nem azért írom, hogy megijedj, inkább azért, hogy még felkészültebb legyél, ha már pénzt adsz az üzeneted eljuttatásáért.
Szórólap, plakát
Ne bízd rá a grafikusodra a szórólap vagy plakát tartalmi részét. A grafikus feladata az, hogy az általad kitalált üzenetet a grafikai megoldásokkal erősítse, támogassa, hangsúlyosabbá tegye.
Hogy mi kerüljön a plakátra vagy a szórólapra? Azt a te marketing célod határozza meg.
Törekedj arra, hogy olyan szórólapot készíts, amit nem akarnak kidobni az emberek. Legyen olyan hasznos számukra, hogy inkább kitűzzék a hűtőjükre vagy berakják a fontos papírok közé. A szórólap alkalmas arra, hogy a környékbeli potenciális ügyfelek felé kampányolj. Itt is érdemes előtte szövegírást, hirdetés írást tanulni. Valamint gondold végig, van-e értelme használod ezt az eszközt. Ha igen, akkor mikor, milyen ajánlatodat fogod megtámogatni vele.
Kirakat, megállítótábla
Ha fizikai üzleted van, akkor ezek az eszközök nagyon fontos jelentőséggel bírnak. Ugyanis az érdeklődők, lépésről lépésre haladva válnak vásárlóvá.
Egy fizikai üzlet kirakatának, megállítótáblájának az egyik célja az, hogy a gyanútlan járókelő, akiben már van valamilyen vágy vagy probléma, felfigyeljen az üzletedre. Sugallja azt, hogy itt mire számíthat, ezért fontos, hogy legyen egy koncepciód, amivel a figyelmüket felkelted. Egyrészt látványos legyen színeiben másrészt pedig valamilyen fájdalompontot vagy vágyat nevezzen vagy jelenítsen meg. Illetve mondja meg, hogy mit csináljak, például invitáljon be az üzletbe.
A megállítótábla és kirakat másik fontos funkciója, hogy már messziről egyértelműen észrevehető legyen az üzleted. Pláne akkor, ha más, akár hasonló üzletek is vannak a környezetében.
Fontos, hogy tervezd meg az üzlet megjelenésének változását. Ha nem változtatsz, egy idő után már megszokottá válik, és ez azt jelenti, hogy nem fognak rá figyelni.
Könyv
Ez egy divatos eszköz a szakértők körében. Ha a te vállalkozásod is szakértelmet igénylő terméket vagy szolgáltatást nyújt, akkor egy könyv segítségével ki tud emelkedni a konkurensei közül. Néhány százezer forint befektetéssel elkészíthető pár száz darab könyv, amit az érdeklődőknek, vagy leendő partnereknek ajándékba is lehet adni névjegykártya helyett.
Egy igazán jól megtervezett és megszerkesztett könyv minőségi kivitelben nagyon jó hatást tud kelteni.
Akit szakértőnek tartunk és van könyve több érdeklődőt és nagyobb árakat tud elérni.
Ajánló-, affiliate partnerek
Kezdő vállalkozóként valószínű, hogy még kevesen ismernek téged és nem érsz el megfelelő mennyiségű embert. Ebben tudnak segíteni olyan partnerek, akik jutalék fejében ajánlanak téged. Ezt a marketingben affiliate partnernek hívják. Ez a partner kiküldi a címlistájára az ajánlatodat vagy beszél rólad egy élő videójában és ha az ő buzdítására vásárolnak nálad, akkor ő ezért jutalékot kap. Ha van olyan vállalkozás, amelyik ugyanannak a célpiacnak nyújt megoldást, de nem versenytársad, akkor vele érdemes ezt kipróbálnod.
Viszonteladók
Ez egy klasszikus megoldás. Akinek már bejáratott ügyfélköre van, felveszi a te termékedet vagy szolgáltatásodat a kínálatába és így az ő csatornáin keresztül kerül eladásra. Bár le kell mondanod az árrésed egy részéről, de így többen vásárolják a termékedet, mint a saját csatornáidon. Sok esetben egyszerűbb néhány viszonteladót kiszolgálni, mint a sok kis vevőt külön-külön.
Együttműködő partnerek
A partnerség harmadik verziója, amikor összeálltok és egy közös ajánlatot dolgoztok ki, amivel egymást erősítve tudtok érvényesülni a piacon. Például egy fodrász és egy sminkes közös esküvői ajánlattal lép a piacra. Vagy egy szövegíró és egy grafikus közösen nyújt megoldást a marketing kommunikációhoz.
Kezdőként érdemes olyannal összeállnod, akinek már kellő ismertsége van. Különben egymás nem létező ügyfélkörétől várnátok a vásárlásokat.
Remarketing
Már 4-5 éve a piacon jelenlévő online megoldás, amikor is, ha meglátogatják a weboldaladat, akkor egy nyomkövető kódot rakhatsz a látogatóra és így újból reklámozhatod felé azt a megoldásodat, ami után éppen érdeklődött a weboldaladon, webshopodban, csak épp nem vásárolta meg. Ha jól beállítod, akkor ha már megvásárolta, akkor nem fog neki megjelenni újból a hirdetés.
Így lehetőség van utánanyúlni az érdeklődőnek, emlékeztetni magadra és segíteni abban, hogy a te kínálatodat válassza.
Kuponos oldalak
Ez egy veszélyes eszköz, ezért érdemes tudatosan használni. Ugyanis a kuponos oldalakon az árérzékeny ügyfelek vásárolnak. Így valószínű, hogy sokkal nehezebb lesz nekik újból eladni, hiszen a második vásárlásnál már teljes áron kellene kifizetnie például a 16.000 Ft-os masszázst, ami kuponnal csak 5990 Ft volt. Ezért érdemes készítened egy második és harmadik ajánlatot is számára, miután első alkalommal vásárolt nálad. Így lépésről lépésre tudod eljuttatni oda, hogy teljes árat is kifizesse neked.
PR cikkek
Egy PR cikk a vállalkozásról, annak üzenetéről, hovatartozásáról szól, amit hírértékűvé formált üzenetben kommunikál a közönség felé. Ennek a célja elég összetett lehet:
- meg akarja változtatni a célcsoport szervezetről alkotott képét egy kedvezőbb irányba
- vagy esetleg egy későbbi érdeklődés felkeltése;
- vagy valamilyen érdek képviselete.
Egy kezdő vállalkozónál egy remek lehetőség bemutatkozni a nagyvilágnak és felhívni a figyelmet arra az ügyre, ami mellé odaállt a vállalkozásod. Nem szabad azt várni, hogy egy ilyen cikktől máris özönleni fognak a vásárlók. Ezért itt fontos, hogy legyen stratégiád és ha belevágsz, akkor egy cikksorozatban gondolkozz. Így már lesz alkalmad felépíteni a bizalmat, az érdeklődést, a szimpátiát és az ismertséget.
Kiállítás, vásár
A kiállítások és vásárok azért tűnnek remek megoldásnak, mert koncentráltan van jelen a célpiacod. Azonban itt is tudatosnak kell lenned. Sajnos elsőre sokszor nem látszódik, hogy mennyi pénzbe és munkába kerül, hogy tisztességesen megjelenjen a vállalkozásod egy ilyen rendezvényen. Végezz számításokat mindenképp mielőtt egy ilyenbe belevágsz. Ilyen rendezvényekre minimum 2 plusz fő kell egy stand megfelelő üzemeltetéséhez, rengeteg névjegy, szórólap, egy szuper ajánlat és kimagasló utánkövetés szükséges ahhoz, hogy profitálj ebből a lehetőségből. Fontos, hogy itt is többször kell megjelenned, hogy legyen hatásod.
Rendezvény tartása
Csinálj saját rendezvényt, ahova meghívhatod az érdeklődőket, ügyfeleket, és adhatsz nekik valamilyen tájékoztatást, oktatást, vagy termékbemutatót. A lényeg, hogy egyrészt kialakul egy közvetlen kapcsolat, másrészt pedig vannak olyan termékek és szolgáltatások, amiket nem lehet online eladni, muszáj a fizikai jelenlét hozzá. Ezen alkalmak remek lehetőségek arra, hogy megismerjük még jobban a célpiacunkat, a megfelelő kérdések segítségével pedig a kifogásaikat, motivációjukat, döntési preferenciájukat. Kezdd el használni és rengeteget fogsz belőle profitálni, nem csak anyagilag, de hasznos információk terén is.
Hideghívás
Bár nem a legkellemesebb élmény, de még a mai napig hatékonyan lehet használni ügyfélszerzésre. A hideghívás lényege, hogy egy számodra ismeretlen ügyfelet felhívsz és megpróbálsz vele kapcsolatot kialakítani. Ilyenkor valószínű, hogy nem fogsz tudni neki egyből eladni, de nem is ez a cél, hanem csupán annyi, hogy lehetőséget kapj egy első, bemutatkozó találkozóra. Ha ügyes vagy, akkor a találkozón el tudod érni, hogy kipróbálják a termékedet vagy a szolgáltatásodat. Így megnyílik az út a valódi vásárlás előtt. Ezt a megoldást csak akkor használd, ha már kellő jártassággal bírsz az értékesítésben. Ha még nem, akkor mindenképp olvass róla.
Ma már a hideghívásnál sokkal jobban működik az, ha a LinkedIn-en építesz kapcsolatot. Ez a felület elsősorban akkor lehet érdekes számodra, ha vállalkozóknak, vállalkozásoknak akarsz értékesíteni. Ezen a felületen könnyen kapcsolatba tudsz lépni cégvezetőkkel mindenféle titkárnők szűrőkérdései nélkül. Ha ebben jobban el akarsz mélyülni, akkor ajánlom figyelmedbe Máthé Albert Eduárd – A LinkedIn titok című könyvét.
Kapcsolatépítés, Networking, üzleti reggeli
Ha nem szeretnél csak úgy bárkit is felhívni vagy bejelölni, akkor remek lehetőség számodra az üzleti kapcsolatépítés. Egyrészt te is szervezhetsz magad is ilyet, de ma már Magyarországon is számos olyan szervezet létezik, amelyek kifejezetten ilyen rendszeres programok működtetésével foglalkoznak. Fontos, hogy ezek a rendszerek nem egyik napról a másikra hozzák meg az áttörést. Mindenképp kitartónak kell benne lenni és persze fontos, hogy itt is mérlegeld a befektetett időt és energiát a hozammal.
Ezen kapcsolatépítés során megosztják veled a résztvevők a kapcsolataikat, de bizony neked is rendelkezned kell értékes kapcsolatokkal, hogy hasznos tagja legyél az ilyen programoknak.
Előadások tartása
Aki a tv-ben, az újságban vagy a színpadon szerepel, máris úgy él a fejünkben, hogy ő valaki. Ezért remek lehetőség, ha van olyan témád, amiről különböző rendezvényeken tudsz beszélni, előadni. Ezzel ismertséget és megrendelőket tudsz szerezni.
Oktatóanyagok
Ha továbbmegyünk egy kicsit ezen a vonalon, akkor megérkezünk odáig, hogy akár egy teljes oktatóanyagot is kínálhatsz az érdeklődőknek. Ez az oktatóanyag lehet ingyenes és fizetős, lehet papír alapú és digitális. Lehet írott, hanganyag vagy akár videós is. De az a nagy ereje, hogy attól, hogy te megtanítasz valamit a piacodnak, máris elismernek és értékesnek tartanak és meggyőződnek a szaktudásodról és az a kép alakul ki bennük, hogy rád érdemes figyelniük.
Ha több ügyfelet akarsz, akkor kezdheted azzal, hogy megtanítod őket arra, amit tudniuk kell ahhoz, hogy valóban értékesnek tartsák a megoldásodat és könnyebben tudjanak vásárlási döntést hozni.
Ajánlat+kampány
Több ügyfeled lesz jövőre, ha elkezdesz ajánlatokban és kampányokban gondolkozni. Az ajánlat azt jelenti, hogy nem csak azt mondod, hogy „itt ez a szuperjó termék vedd meg”, hanem kiegészíted még például ajándékokkal, speciális garanciával, határidővel vagy valamilyen mennyiségi limittel. Sőt mondhatod, hogy van belőle kisebb és nagyobb csomag is, így máris nem egy terméket vesz meg, hanem egy komplexen kidolgozott lehetőséggel találkozik, aminek az értéke sokkal magasabb lesz, mint önállóan a terméknek. A kampány pedig abban segít, hogy még hatékonyabban felhívd az ajánlatodra a figyelmedet. Többek között ezekről is tanulhatsz a májusban induló Trambulin Mentor Programomban.
Közösségi média
A közösségi média egyszerűen kikerülhetetlen a mai világunkban. Nagy valószínűséggel ezt a cikket is azért olvasod, mert olvastál róla valamely felületen. Egy remek lehetőség, hogy szórakoztasd és magadra vond a célközönséged figyelmét. Azonban érdemes megvizsgálnod, hogy mely felületen vannak jelen a potenciális vásárlóid. Előfordulhat, hogy neked a Pinteresten kell megjelenned és messziről el kell kerülnöd a YouTube-ot vagy az Instagramot. A folyamatos tartalomgyártással értékessé és érdekessé tudod tenni a vállalkozásodat, így amikor van egy szuper ajánlatod, akkor arról is szívesen olvasnak. És mivel megkedveltek, így vásárolnak is tőled.
Közösségépítés
Az embereknek szükségük van arra, hogy kapcsolódjanak, hogy valahova tartozzanak. Ráadásul azt is imádják, ha a hasonló gondolkodású és értékrenddel bíró emberekkel vannak egy közösségben. Ha ezt te adod meg nekik, ha te tartod össze a célpiacod közösségét, akkor máris ott találod magad, hogy sokkal többen vásárolnak tőled, mint a konkurenciádtól. Na nem azért, mert olcsóbb lennél, vagy jobb lenne a terméked, hanem azért, mert olyat adsz nekik, amit máshol nem kapnak meg. Ez pedig az odatartozás élménye. Kezdj el közösséget építeni, összekapcsolni embereket és nagyon hálásak lesznek neked.
Hírlevél, online offline
Ez egy nagyon régi eszköz, amit már sokszor temettek, de még mindig nagyon jelentőséggel bír az eszköztárunkban. Ha több vevőt akarsz jövőre, és a célcsoportod életkora 25 év és 60 év között van, akkor mindenképp használd az offline vagy online hírlevelezést. Ha idősebb, akkor inkább csak az offline verziót.
Hát igen, sokszor elfelejtkezünk arról, hogy bizony offline is lehet hírlevelezni.
A hírlevél azért fontos, mert az ügyfeled nem tudja mindig minden kedvenc cégének történéseit, híreit nyomon követni, weboldalát megnézni, így viszont újra és újra a szeme elé tudsz kerülni.
Online lehet, hogy nem nyitja meg, de a neved és a tárgymeződ épp elég ahhoz, hogy egy érintést kapjon tőled. Így amikor látja a Facebook bejegyzésedet, vagy hirdetésedet, már nem egy új üzenetet lát, hanem egy megerősítést. Amúgy az első kapcsolat és a vásárlás között minimum 7 érintésnek lennie kell.
A hírlevél azért is fontos, mert a közösségi média bár nagyon erős jelentőséggel bír az ügyfelek elérésében, mégis van egy veszélye. A profilodat bármikor letörölhetik, vagy épp fizetőssé tehetik a kommunikációt az ügyfelek felé úgy, hogy semmilyen más közvetlen adatával nem rendelkezel. Tehát közéd és az ügyfél közé beékelődik az adott szolgáltató. És ez azért elég kockázatos még akkor is, ha tudjuk, hogy ez alapvetően nem történik meg ennyire egyszerűen.
A hírlevél segítségével nem csak híreket, érdekességet, hasznos tartalmat, de reklámot is el tudsz juttatni. Ami fontos, hogy arányaiban mindig kevesebb reklámot, ajánlatot küldj ki a hírleveled olvasóinak.
Marketing terv használata
Egy szuper eszköz, hogy több ügyfeled legyen, ha tervezel, és végig gondolod, hogy mikor mit akarsz eladni az ügyfeleknek. Itt figyelembe veheted a beszállítóid fejlesztési tervét, vagy épp a szezonalitást is. Egy tervezett kommunikáció és marketing sokszorozása tudja a hatékonyságodat és az eredményességedet növelni. Ha te is szeretnél ilyet tervet, akkor figyelj, mert erről még lesz szó a Több Vevőt Jövőre sorozatban.
+1 Miért pont most vásároljanak nálad?
Az ügyfeleknek számos más hozzád hasonló vállalkozó is el akar adni. Ezért fontos, hogy ha azt akarod, hogy vásároljanak tőled, akkor adj egy jó indokot, hogy MIÉRT PONT MOST vásároljanak tőled. Mindig meg kell tudnod válaszolni ezt a kérdést, ha azt akarod, hogy több vevőd legyen jövőre.
Piackutatási eredmények
A döntésed megkönnyítéséhez még egy új felmérés adatait szeretném veled megosztani. Nagyon érdekes dolgok jöttek ki rajta:
Idén ősszel is elvégezte a szokásos piackutatását a Marketing Commando. A kutatás eredményeiből néhány fontos gondolat:
1. Magam csináljam vagy egy szakértő?
Az utóbbi időszakban jelentősen drágultak az online hirdetések (Facebook, Google) árai. Mindeközben az organikus elérések meredeken csökkentek a Facebookon és a Google fizetett találatai kiszorítják a SEO találatokat. Így a kkv-k profitja, mivel ebből fizetik a hirdetéseiket, jelentősen csökkent.
Ebből következik, hogy sok kkv jelenleg ingyenes platformok felé fordult (Instagram, blog, e-mail hírlevél).
Felmerül a kérdés, hogy megéri-e kísérletezni a hirdetési felületek kezelésével, beállításával, vagy érdemes-e szakértőre bíznod azt?
Mindamellett, hogy neked látnod kell, mennyire éri meg ezek bármelyikét igénybe venned, ugyanakkor lehet, hogy a te célközönséged és terméked szempontjából más megoldást kell inkább keresned.
2. Taktika vagy stratégia?
Az utóbbi néhány év alatt több mint tízszeresére növekedett a vevőszerző eszközök száma.
Emiatt a kisvállalkozók fókusza átkerült a taktikára, az alapján választanak kommunikációs felületet, hogy éppen mi a divat. Ezért itt nagy előnyre tehetsz szert stratégiával és tervezéssel. Gondolom, emlékszel a sorozatom legelejére, ahol a célpiac eléréséről beszéltem. (Ha nem, itt elolvashatod újra) Az „ad hoc módú elérés”, a „szerencse kérdése” és a „lesz majd valahogy” hozzáállás, sosem hoz hosszú távon jó eredményt. Ennél jobbnak kell lenned.
Ilyen kérdéseket tegyél fel magadnak:
- „Hatékonyan támogatja ez az eszköz a vevőszerző stratégiámat?”
- „Jelentősen jobb ez a vevőszerző eszközöm, mint a konkurenciáé?”
- „Előrevisz ez az eszköz egy konkrét cél felé?”
3. Népszerű vs hatékony
A kutatás kiterjedt arra is, hogy melyek a legnépszerűbb és a leghatékonyabb eszközök.
A 10 legnépszerűbb eszköz:
- Honlap
- Ajánlás
- SEO
- Blog
- Árajánlat
- Email hírlevél
- Youtube
A 10 leghatékonyabb eszköz:
- Ajánlás
- Honlap
- Webshop
- Networking
- Email hírlevél
- SEO
- Telemarketing
- Rendezvény
És mit láthatsz? A tíz leghatékonyabb eszköz, nem egyenlő a 10 legnépszerűbb eszközzel. Szerinted miért?
A következő rész
Most már bőséges eszköztárad van arra, hogy kellő számú ügyfélhez juss. Ezek ideális használatához fogok segítséget nyújtani a sorozat utolsó két részében. A következő részben megismerkedhetsz az ügyfélszerzés 4 síkjával. Ez segíteni fog abban, hogy rendszerben lásd az ügyfélszerzést és értsd mikor kinek mit kell kommunikálnod ahhoz, hogy több vevőd legyen jövőre.
HA TETSZETT EZ A POSZT
Oszd meg másokkal a Facebook-on, Twitter-en, LinkedIn-en vagy bármilyen más közösségi felületeten, hogy mások is el tudják olvasni!
Köszi a segítségedet!