Stresszmentes vállalkozás! Lehetséges?

Stresszmentes vállalkozás

A vállalkozói stressz fontos téma, amiről túl kevés szó esik, pedig nagyon komolyan kell vele foglalkoznod, ha vállalkozóként akarod leélni az életedet! A stresszmentes vállalkozás sokak vágya, vajon elérhető?

Nagy ház, szuper autók, élménydús nyaralások, boldog család, szakmai kiteljesedés, küldetéstudat. Ezek lebegnek a vállalkozók előtt, amikor belevágnak a vállalkozásukba. Csakhogy ezek elérése nem egy könnyű út. Tele van nehézségekkel, kihívásokkal, kudarcokkal, csalódásokkal, kívül és belül is.

Vagyis a vállalkozás komoly stresszforrás lehet a vállalkozó életében, ha nem figyel oda és nem tudatosan vállalkozik.

FONTOS!
Ez a poszt nem orvosi vagy terápiás tanácsadás. Csupán figyelemfelkeltés a vállalkozók felé, hogy ezzel is fontos foglalkozniuk.

Mi az a stressz?

A szervezet nem specifikus reakciója minden olyan ingerre, amely kibillenti eredeti egyensúlyi állapotából, alkalmazkodásra kényszeríti.

Tehát ha van valamilyen esemény, ami miatt muszáj változtatunk, másképpen viselkednünk, akkor az már stresszt jelent.

Egyrészt fontos azt megjegyezni, hogy a különböző események különbözőképpen hatnak ránk, másrészt pedig mindenkinek egyéni stressztűrő képessége van. Így lehet, hogy ami neked nem stressz forrás, a másik embert teljesen kikészíti és fordítva is igaz lehet.

Valamint fontos, hogy a stressz nem csak rossz lehet.

A rossz stressz

A rossz stresszt amúgy distressznek hívják. A distressz intenzíven fenyegető, egyensúlyvesztés, megjósolhatatlanság, befolyásolhatatlanság jellemzi.

A jó stressz

A jó stresszt pedig eustressznek nevezik. Erősítő hatású, megoldhatónak, leküzdhetőnek tűnő helyzeteket soroljuk ide.

Üss vagy fuss

Biztos te is ismered az üss vagy fuss elméletet. Ez abból fakad, hogy alapvetően egy helyzetre az ősembernek két féle reakciója lehetett. Vagy fuss vagy üss! Igazából most is így működünk.

Ahhoz, hogy az emberi faj fenn tudjon maradni, az agyunk arra állt rá, hogy mindig a veszélyt keresse. Például ha halogatsz, akkor is veszélyt érzékelsz, félsz és ezért elmenekülsz az adott szituációból. Vagy támadóan lépsz fel.

Ma már nagyon ritka, hogy óriási veszélyforrással találkozunk. Talán az autóbalesetek a leggyakoribb ilyen helyzetek. Ha szoktál vezetni, akkor biztos, hogy egy ilyen helyzetben a szervezeted sokkal gyorsabban tudott reagálni, mint ahogy azt te tudatosan felfogtad volna. Szóval szuper, hogy ez még mindig így működik.

Azonban mivel már nincsenek óriási fizikai veszélyek, ezért a kisebbeket is felerősíti, felnagyítja az idegrendszerünk.
pl. egy ügyfél elpártol… Ez nem fizikai veszély és nem is igazi fenyegetés, mégis képesek a vállalkozók napokig, hetekig vagy akár hónapokig stresszben élni emiatt. Nyilván közvetetten, több lépéssel később akár az életben maradásukat fenyegetheti ez a helyzet.

Mégis sokkal több olyan helyzet van, amin stresszelnek a vállalkozók, mint amennyin kéne.

Miért baj, ha stresszes vagy?

Igazából nem az a baj, ha stresszes vagy, hanem az, ha tartósan stresszes vagy.

Amikor egy veszélyhelyzettel találkozunk, akkor a szervezetünkben a kortizol hormon szintje megugrik, hogy képesek legyünk gyorsan futni, hogy erősek legyünk, hogy meg tudjunk küzdeni a helyzettel.

Ahhoz, hogy erre a szervezetünk képes legyen, a kortizol kikapcsolja a testünkben az emésztést, az immunrendszert és a növekedéstől elvonja az energiát. Mozgósítás van, hiszen bajban vagyunk.

Viszlát tengerpart, helló kórterem

Tehát ha folyamatosan ideges vagy, ha folyamatosan feszültség alatt tartod magadat, akkor szépen lassan a fenti rendszerek elgyengülnek, megromlanak és az immunrendszered, az emésztésed tönkremegy.

Ez pedig ugye oda vezet, hogy ahelyett, hogy a vállalkozásoddal foglalkoznál, vagy épp egy gyönyörű helyen süttetnéd a hasadat, az orvosi rendelőkben vagy a kórteremben töltöd az idődet.

Ügyfél, partner, munkatárs vesztés

A tartós stressz, feszültség hatására a döntéseid egyre rosszabbak és rosszabbak lesznek, hiszen a szervezeted nem megfelelően működik. Ráadásul sok helyzetet túlreagálsz. Akár egy ügyfél, egy beszállító, vagy egy munkatárs hibázik, te könnyen úgy érzékelheted, hogy ez óriási baj vagy hiba, így ahelyett, hogy a helyén kezelnéd a dolgot, túlreagálod, összeveszel vele, leüvöltöd a fejét vagy épp megszakítod az együttműködést.

Aztán persze, ha idővel lehiggadsz, lehet, hogy rájössz, nem így kellett volna. Ez megint stressz forrás, hiszen akkor vagy vissza kell csinálni a dolgot, helyre kell hozni, vagy valahogy pótolni kell a kieső ügyfelet, beszállítót vagy munkatársat.

Álmatlan éjszakák

A magas stressz szint hatására nyugtalanabbul tudsz aludni. A nem megfelelő minőségű pihenés ismét teljesítményromláshoz vezet. Persze lehet, hogy ha 2 évig rosszul alszol, és semmilyen negatív hatást nem fogsz észlelni. Csakhogy ez a rossz szokás minél tovább fennmarad, annál nehezebb lesz rajta változtatni. Pláne akkor, amikor már fizikai tünetei is vannak.

Van-e stresszmentes vállalkozás?

Röviden. Igen.
Hosszabban: ez nem a vállalkozásról szól.

Sokkal inkább önmagadról.

Arról, hogy meghozod-e azt a döntést, hogy tudatosan foglalkozol a stresszel az életedben. Pl. nem idegesíted fel magadat, nem stresszelsz olyan dolgokon, amiken felesleges. Így nem csak a vállalkozás, hanem az egész életed stresszmentes tud lenni. Pontosabban fogalmazva helyén lesz kezelve a stressz az életedben.

Min múlik a stresszmentes vállalkozás?

Sokan azt hiszik, hogy akkor lesz stresszmentes a vállalkozásuk, ha minden gördülékenyen működik benne. Pedig pont fordítva van. Attól mennek gördülékenyen a dolgok, ha benned rendben vannak a dolgok. Ha nem vagy feszült, ha nem vagy ideges, ha higgadt döntéseket tudsz hozni, ha magabiztosan és egészségesen (harmonikusan fizikailag és lelkileg) vezeted a vállalkozásodat.

Mit tehetsz, hogy stresszmentes legyen a vállalkozásod?

Először is hozd meg a döntést, hogy figyelmet fordítasz saját magadra. Határozd el, hogy igenis számít milyen stressz szinttel viszed a napjaidat és ne hagyd, hogy a vállalkozásból származó események tartósan stresszben tartsanak.

Az a jó, hogy nem kell nagy dolgokat csinálni, csak a kis dolgokat kell kellő fegyelemmel, tudatosan és tartósan gyakorolni, végezni.

Persze van az a helyzet, amikor egyedül nem megy, amikor hiába csinálod a kis dolgokat, egyszerűen nem változik a stressz szinted. Ekkor kérj segítséget!

Először azonban az alábbiakat próbáld ki:

1. Önmegfigyelés, önismeret

Nem fogsz tudni a stressz szinteden változtatni, ha először is nem figyelsz oda magadra. Ha nem tudatosítod, hogy most stresszes vagy, hogy egy adott helyzet túlságosan hat rád, vagy ha nem tudod lerakni a feszültséget és csak gyűlik, gyűlik benned.

Az önmegfigyelés azért is fontos, hogy észleld, van-e változás benned annak hatására, hogy valamit másképpen csinálsz, mint előtte. Tehát ha az alábbi tanácsok közül valamelyiket megfogadod, akkor érzed-e a hatását. Hiszen mindenkinek meg kell találnia azt a tevékenység mixet, amivel megfelelően kordában tudja tartani a rá háruló nehézségeket.

2. Pihenés

A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás segítségével a tested képes az előző napot lezárni, elrakni, ami számít és elengedni, amire nincs szükség. Ilyenkor a tested és a lelked feltöltődik, hogy a következő nap kihívásaival meg tudjon küzdeni.

A nap közbeni vagy a feladatok közötti pihenések is segíthetnek, hogy nap végéig higgadtan és megfelelő attitűddel tudd kezelni a helyzeteket.

3. Meditáció

A pihenésen túl bármikor meditálhatsz. Hiszen ez mindig ott van veled. Nincs semmilyen eszközigénye. Egyszerűen csak keress egy pár percet arra, hogy lenyugtasd magadat, a légzésedet, a gondolataidat, magadat. Meditálhatsz reggel, este vagy akár napközben is. Végezheted naponta többször, lehet csak 5 perc vagy másfél óra is. Lehet egyedül és lehet csoportosan is. Lehet otthon vagy kint a természetben.

Persze a meditációnak nem csak azonnali, hanem tartós hatása is van. Egyrészt, ha rendszeresen visszatérsz a nyugalmi állapotodba és onnan közelíted meg a helyzeteket, könnyebben hozol jobb döntéseket, megoldásokat. Másrészt pedig mivel tartósan a nyugalmi zónádban tudsz maradni, eleve kevesebbszer leszel stresszes.

3. Sportolás

A sportnak számos jótékony hatása mellett fontos szerepe van a stressz kezelésében. Aki rendszeresen sportol, képes a felgyülemlő feles energiákat, indulatokat, érzelmeket a sportolás közben elengedni magából. Teljesen mindegy, hogy jógázol, tai-chi-zol vagy bármilyen lassú mozgást végzel, vagy akár boxolsz, futsz, úszol vagy erősítesz. Mindegyiknek meglesz a jótékony hatása.

Ha stresszes vagy csinálj valami fizikait mozgást. Ezzel a testedben felgyülemlő menekülésre vagy támadásra használható energiát elhasználod, így a későbbiekben nem fog zavarni a megfelelő működésben.

4. Légzés

Ha nem alkalmas a helyzet a meditálásra vagy a sportolásra, még akkor is megteheted azt, hogy odafigyelsz a légzésedre. A légzés a fundamentális biológiai működésünk. Vagyis a szervezetünk teljes működésére hatással tud lenni.

Míg a légzésedre figyelsz, tudatosíthatod magadban, hogy nem vagy veszélyben, hogy nem kell menekülnöd és hogy képes vagy ezt a helyzetet megoldani. Természetesen azonnal érezheted a hatását, és fontos, hogy rendszeresen gyakorolnod kell, hogy szokásoddá váljon.

5. Táplálkozás

A bevitt táplálékunk képes javítani a stressztűrő képességünket vagy épp ellenkezőleg, túlérzékennyé, gyengévé teheti az idegrendszerünket. Alapvetően érdemes kiemelten odafigyelni a stresszes időszakban a C-vitamin, magnézium és cink bevitelére.

A kortizol kordában tartásában segítségünkre lehet az alábbiak fogyasztása:

  • paradicsom
  • áfonya
  • spárga
  • édesburgonya
  • diófélék
  • narancs
  • fokhagyma
  • csokoládé
  • zöldtea
  • kamilla tea

Kerüld őket:

  • kávé
  • cukor
  • mesterséges édesítőszerek
  • finomított szénhidrátok
  • alkohol

6. Tanácsadás/terápia

Ha úgy érzed, hogy nem tudsz, akarsz egyedül megküzdeni a stresszel, fordulj szakemberhez, aki kívülről a szaktudásával segíteni tud abban, hogy a stressz szinted megfelelő legyen.

Például felkereshetsz egy

  • pszichológust
  • kineziológust
  • coach-ot

Jó-e ha stresszmentes a vállalkozás?

Ahogy az elején írtam, a stressznek van rossz és jó verziója is. Alapvetően, ha van a vállalkozásodban eustressz, akkor az szuper. Hiszen, ha van egy izgalmas újdonság, amit be akarsz vezetni, ha kitaláltál egy új eljárást, megoldást, akkor az szuper.
Vagy ha valamilyen díjat nyer a vállalkozásod, a terméked, akkor ez is izgalommal, feszültséggel jár, de ez alapvetően pozitív és nem romboló hatással bír.

Összefoglalás

Fontos, hogy vállalkozóként tudatosan odafigyeljünk magunkra, hiszen a vállalkozásunk erős forrása stresszforrás lehet az életünkben. Ezt odafigyeléssel, tudatossággal és néhány szokás, szabály bevezetésével helyén lehet kezelni. Minél hamarabb elkezded ezeket alkalmazni, annál hamarabb fogod érezni a jótékony hatásukat. Hosszútávon pedig nagyon hálás leszel magadnak, hogy erre is odafigyeltél.

Nem utolsó sorban hiszek abban, hogy vállalkozóként példát is tudunk mutatni a környezetünknek. Így a viselkedésünk nem csak azért fontos, hogy mi jól érezzük magunkat, hanem ezzel képesek vagyunk pozitív irányba terelni a családunk, a munkatársaink, az ügyfeleink és a partnereink életét is.

A stresszmentes vállalkozás nem álom, csupán odafigyeléssel képesek vagyunk megteremteni magunknak.

Arra bíztatlak, hogy légy tudatos és törekedj arra, hogy a vállalkozás öröm és ne stresszforrás legyen!

Beszélgessünk tovább a témáról a Segítség, vállalkozó lettem! Facebook csoportban!

Kattints ide és folytassuk ott ezt a témát!

Írj kommentet!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.