A konkurencia elemzés egy elég érdekes téma. A vállalkozók ezzel kapcsolatosan egy skálán foglalnak helyet. A skála egyik végén vannak azok, akik egyáltalán nem foglalkoznak a konkurenciával. A másik végén pedig azok a görcsösen konkurens vagy versenytárs függő vállalkozók vannak.
Azoknak, akik nem foglalkoznak a versenytársakkal, az a véleményük, hogy a konkurencia figyelés túlságosan befolyásolná, megzavarná őket, akár az alkotó vagy kreatív tevékenységükben is, és nem tudnának proaktívak lenni, hanem reaktívvá válnának.
A másik kategória, a skála másik végén vannak azok, akiknél nem tud úgy eltelni nap, hogy ő nem nézi meg, hogy mit posztolt a konkurencia, miről írt, hogyan csinálja, milyen új terméke van, miről mit állít. És egyszerűen totál begörcsölve folyamatosan idegesítik magukat azon, hogy a versenytársak mit csinálnak.
És általában ők üldözési mániában szenvednek, és meg vannak róla győződve, hogy a versenytárs őket másolja.
Te mennyire foglalkozol a konkurenciával?
Egy 10-es skálán. Az 1-es, aki egyáltalán nem foglalkozik vele.
A 10-es, aki mániákusan nézi, követi, folyamatosan értékeli a versenytársat és mániákusan nézi. Egy számot üss be és küld el kommentben.
Szerintem alapvetően foglalkozni kell a versenytársakkal. De mértékkel.
Az se jó, hogy ha egyáltalán nem foglalkozik vele, mert jó az, hogy ha van információja a versenytársairól. Ugyanakkor az sem jó, hogy ha minden energiáját arra fordítja, hogy bosszankodjon rajta, és görcsösen beleakadjon és ezen problémázzon, mert ez meg elviszi a fókuszt, és nagyon reaktívvá és demotiválttá válik az a vállalkozó, aki ebbe a csapdába belelép.
Miért érdemes figyelni a konkurenciát?
Szóval figyelni kell őket, de mértékkel, mert fontos információkkal bírnak számunkra.
Az egyáltalán nem árt, sőt nagyon hasznos, ha évről évre például minden év elején, egy kicsit feltérképezed, hogy ők hol tartanak, éppen mit csinálnak, mi az, ami aktualitás náluk.
Sajnos nagyon sokszor olyanon izgulnak a vállalkozók a konkurenciához kapcsolódóan, ami nem is lényeges, ami nem számít. De ő valamiért ezt kiemeli és rágörcsöl.
Hogyan elemezd a konkurenciát?
Hogy ebbe ne ess bele, szükséged van egy általad kialakított szempontrendszerre, ami elsősorban – nyilván nem árulok el nagy titkot – az alapján van összeállítva, hogy az ügyfeleknek mi fontos, mi érdekes, mi számít.
Mert az, hogy én szakmailag mit tartok jónak másodlagos. Sokkal fontosabb az, hogy az ügyfél szempontjából kezdjük el vizsgálni és nézni a konkurenciát.
Tehát a konkurencia elemzés előtt legyen egy, az ügyfelek szemüvegén keresztül összeállított szempontrendszered. Lehet, hogy csak 2 szempontot találsz, vagy 8-at vagy 16-ot. Ezt nem lehet általánosítani. Egyszerűen nézd végig elsősorban az ügyfél szemével.
És ha ezek a szempontok megvannak, akkor egy excel táblába be tudod írni a konkurenciáról összegyűjtött adatokat.
És így évről évre egyrészt nyomon tudod követni az ő fejlődésüket, másrészt másrészt úgy a piac mozgását is.
A konkurenciákról szóló teljes élő adást ide kattintva tudod megnézni