Az elmúlt napok sláger témája volt az ügyfeleim körében az áremelés. Úgy látom, hogy ez egy dilemmákkal teli téma a vállalkozóknál. Hiszen érzik, hogy a működési költségeik emelkednek, de félnek, hogy az ügyfelek elpártolnak tőlük, ha árat emelnek.
Mielőtt belevágnál, érdemes tisztáznod az alábbi 4 kérdést:
1. MIKOR
Ez az áremelés időzítéséről szól. Év végén ezek a kérdések mindig aktuálisak. De nem biztos, hogy ekkor kell árat emelni.
Ezeken a kérdéseken gondolkozz el:
- Év elején? Vagy már szeptemberben?
- Vagy akár két lépésben?
pl. az egyik részét januárban, a másik részét márciusban
2. MENNYIT
Ha már eldöntöttük, hogy mikor, akkor jön az a kérdés, hogy milyen mértékű legyen az áremelés.
Meg az is, hogy mi alapján határozod meg a mértékét?
- Mit bír el a piac?
- A költségeid alapján?
- A versenytársak árszintje szerint?
- Egységesen minden ügyfélnél, terméknél vagy differenciáltan?
3. KOMMUNIKÁCIÓ
Nem mindegy, hogyan fogadja a piac az áremelést. Lehet szépen is tálalni, amivel még tovább emelheted a tiszteletüket, vagy épp magadra is haragíthatod őket.
- Előre, hogy akik szeretnének még a régi áron vásárolni, meg tudják tenni? (B2B piacon klasszikus megoldás, hogy decemberben vásároljanak be az ügyfelek a jövő évre.)
- Vagy egyszerűen csak tényként közüljök az ügyfelekkel az áremelést?
4. GYAKORISÁG
Az a tapasztalat, hogy minél ritkábban emel egy vállalkozás árat, annál nehezebben tudja megtenni ezt a lépést. Az elmaradt áremelések egyre inkább nyomasztóvá válnak és fokozzák a félelmet, hogy mi lesz, ha elmennek.
A tapasztalat az, hogy kevésbé érzékenyek az ügyfelek, ha az áremelésnek van valami rendszeressége.
Tehát milyen gyakran emelsz árat?
- Évente?
- Félévente?
- Vagy csak amikor már nagyon muszáj?
3 gyakorlat, hogy könnyebb legyen az áremelés
Ebben a korábbi élő adásomban 3 gyakorlatot mutattam, hogy könnyebben menjen az áremelés.
Ha szeretnél a későbbi blogbejegyzésekről, a következő rendezvényekről vagy élő adásokról is értesülni, akkor iratkozz fel a hírlevél listára!