Hogyan tervezzünk?

Sikeres vállalkozás nincs tervezés nélkül! De hogyan tervezzünk?

A sikerek nem egyik napról a másikra születnek. Szisztematikus, kitartó és célirányos cselekedetekből, lépésekből, projektekből születnek a kiemelkedő eredmények.
Egy vállalkozásba bele lehet vágni lelkesedésből, szenvedélyből, elhivatottságból. De egy vállalkozást sikerre vinni tervezés nélkül nem lehet. Minél tudatosabban tervezünk és tartjuk magunkat a céljainkhoz, annál biztosabb, hogy végül azok valóra válnak.

Első élményeim a tervezéssel

A mai napig emlékszem értetlenségemre, amikor a vállalkozó menedzser mérnök képzésen Kiss Mária a marketing tanszék vezetője mesélt arról az előadásán, hogy a vállalkozások hosszútávú (25 éves) terveket készítenek.

Ekkor már a középiskolában 5 éve, a főiskolán pedig 2 éve tanultam a gazdaság világáról, de egyszerűen elképzelésem sem volt, hogy a vállalkozások, hogy képesek előre megmondani, hogy MI LESZ 10-25 év múlva. Azt nem árulta el, hogy erre hogyan képesek, hogy ezt hogyan csinálják. Azért érintettük ezt a témát, mert ez az egyik elem, ami a sikerességükhöz kell. Hiszen tervek mentén fejlesztenek termékeket, várnak el eredményt az értékesítéstől és ezekkel a tervekkel képesek befolyásolni a piacot vagy előnyre szert tenni. Oké, tehát ha sikeres vállalkozást akarunk építeni, akkor tervekkel kell rendelkezzünk.

Ez tiszta sor, de hogyan képesek megmondani, honnan tudják, hogy mi lesz 10-25 év múlva? Mikor a jövőheti időjárást is csak nagyvonalakban képesek meghatározni?

2012 januárjában készítettem el életem első éves tervét, ami inkább szólt arról, hogy én mit akarok abban az évben elérni, megvalósítani, mintsem a bizniszről, de valahogy azt láttam, hogy ez az, ahogyan talán meg lehetne tervezni a vállalkozásunk éves tervét. Teljesen felpörgetett és egyfajta győzelmet éreztem, mert végre kezdtem érteni a választ az évekkel ezelőtti értetlenségemre.

Ez volt az első lépés, ami közelebb vitt a megoldáshoz.

Elmélyedtem a témában. Rengeteget olvastam tanultam róla és felfedeztem azt, hogy nekem könnyen megy az ilyen típusú gondolkodás. A célkitűzés, a tervezés, ösztönösen érzem ezeket a témákat.

tervezés előnyei

Ez a tudás alapjaiban változtatta meg az üzleti gondolkodásomat

Például azóta minden egyes üzleti megbeszélés előtt vagy elején az érdekel, pl. amikor egy ügyfél megkeres, hogy mi a célja a beszélgetésünknek, miért akarjuk rászánni erre a beszélgetésre ezt az időt és mikor lennénk elégedettek, amikor elköszönünk egymástól.

Ezek a kérdések fókuszba helyeznek és segítenek abban, hogy a felesleges dolgokat kizárjuk.

Ha pedig valamit el akarok érni, valamit meg akarok valósítani, akkor kihagyhatatlan lépés, hogy lássam, milyen lépéseken keresztül lehet elérni azt a célt. Ha pedig nem látom az odavezető utat, akkor segítséget kérek olyan üzleti bizalmasaimtól, akikkel közösen ezt meg lehet határozni.

A tervezés előnyei

Azzal, hogy látom előre mikor mi fog történni a vállalkozásomban, az életemben, könnyebben fel tudok készülni, hosszabb idő marad az előkészületekre. Ez magabiztosságot, biztonságot, kiszámíthatóságot és természetesen növekvő eredményeket biztosít. Ha például egy nagyobb fejlesztést akarok, akkor ennek a finanszírozását már jó előre el lehet kezdeni megalapozni. Ha egy rendezvényt, terméket, képzést kialakítok, látom előre, hogy mikor lehet azt megvalósítani, kialakítani.

Így a vállalkozásom nem pazarol sem időt, sem energiát, sem pénzt.

“Aki nem tervez, a bukást tervezi meg.”

Winston Churchill

Ez a tudás és szemléletmód annyira belém ívódott, hogy szinte félelmetes belegondolni abba, hogy mi lenne, ha nem így járnék el. Mi lenne a vállalkozásommal? Lehet, hogy már nem is lenne? Mi lenne az időmmel? Folyamatosan rohannék? Mi lenne a termékeimmel? Lehet, hogy nem is tudnám sikerre vinni őket?

Elképzelhetőnek tartom, hogy már rég feladtam volna és valahol most alkalmazottként ülnék egy irodában.

Miért veszélyes kihagyni a tervezést?

Tudod milyen hatással van egy vállalkozás életére az, ha nem tervez?
NINCS SEMMILYEN HATÁSSAL!!!

Látszólag… Rövid távon…

A tervezés hiánya észrevétlenül fáj. Éppen ezért ennyire veszélyes kihagyni a tervezést.

Nem látod, hogy mennyi pénzt hagysz az asztalon, mert tervezés nélkül nem látod a lehetőségeidet.

Fáradt vagy, mert túlhajtod magadat, mivel tervezés nélkül észre sem veszed, mennyi felesleges dologgal foglalkozik a vállalkozásod.

Csalódottan állapítod meg, hogy eltelt egy újabb év, de tervezés nélkül nem tudod, hogy mennyivel előrébb tartana a vállalkozásod. És talán az kellően fájna, hogy az igazán eredményt hozó dolgokkal foglalkozz.

Lazíthatsz bármikor, mert tervezés nélkül nem vagy elszámoltatható.

Reménykedhetsz, mert tervezés nélkül nem derül ki, hogy az, amiben bízol nem lesz sikeres.

Kiábrándult vagy, mert már évek óta várod a nagy áttörést, de tervezés nélkül nem tudod egy irányba terelni a vállalkozásodat tartósan, éveken keresztül.

A körülmények áldozata a vállalkozásod, mert tervezés nélkül nem tudod magadhoz ragadni az irányítást.

Arról ne is beszéljünk, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat nem jól osztod be, vagyis a vállalkozásod pazarló módon működik.

Hadd mondjak még valamit:

A nem tervezésnek nincs semmilyen rövid távú hatása. Csakhogy a vállalkozás nevű játékot nem rövid távon kell játszani. A majd holnap a legveszélyesebb hozzáállás, mert minden egyes nap, ami terv hiányában telik, feleslegesen töltött nap a vállalkozásoddal. Nem szolgálja a céljaidat, azt az álom életet, amit elképzeltél, amikor belevágtál a vállalkozásodba.

“Az idióta tervvel meg tudja verni a zsenit, akinek nincs terve.”

WARREN BUFFETT

Hogyan készítsd el a vállalkozásod jövő évi tervét 3 lépésben?

A tervezés 1. lépése: A hátralépés

Ezt a lépést célszerű év vége előtt körülbelül hét héttel megtenni.

Miről szól ez, miért is van erre szükség?

Hajlamosak vagyunk arra, hogy teljesen belefeledkezünk a munkába. Csináljuk, csináljuk, nem nézünk se jobbra, se balra, tesszük a dolgunkat. Mind e mellett azonban szükség van időnként egy kis hátralépésre, arra, hogy TÁVOLRÓL, FELÜLRŐL IS MEGNÉZZÜK MERRE HALADUNK. Így sokszor előfordul, hogy ami belülről fel sem tűnik, még akkor sem, ha akadályoz, kívülről nézve azonnal szembeötlik, és rögtön a homlokunkra csapunk, mert meg is van a megoldás. Esetleg még egy kicsit bosszankodunk közben, hogy miért nem tettük meg ezt hamarabb?

Ebből a szemszögből érdemes megvizsgálni a TELJESÍTMÉNYÜNKET BEFOLYÁSOLÓ HATÁSOKAT is. Ezek sokszor elég összetettek és nem is feltétlenül tudjuk ezeket befolyásolni, de vizsgálni mindenképp szükséges őket, mert ránk és a vállalkozásunkra nagy hatással lehetnek.

Két területet kell ilyenkor vizsgálni:

A) külső környezet
– versenytársak (merre léptek tovább, fejlődtek-e, van-e új jelentős piaci szereplők)
– iparágunk (milyen változások, trendek vannak, mi várható, merre megy tovább a piacunk)
– gazdasági környezet (országos, megyei, városi, kerületi szinten mire lehet számítani, hogyan alakult és hogy fog változni a következő évben)

A külső tényezők mellett érdemes időt fordítani a belső tényezők vizsgálatára is.

B) Belső tényezők
– célok vizsgálata (teljesült-e, jó irányba haladtunk-e)
– partnereink, ügyfeleink, munkatársaink visszajelzéseinek begyűjtése, értékelése
– teljesítménymutatók felülvizsgálata (milyen értéket mutatnak, az eredmények értékelése, kell-e módosítani a mutatókon)

Ezeknek a vizsgálata vállalkozástól függően 2-8 órát vehet igénybe.

tervezés segítség

A tervezés 2. lépése: A fontos dolgok meghatározása, megvizsgálása

Itt szükség van egy stratégiára, ami segít elérni a hosszú távú célokat és ehhez a stratégiához szükség van stratégiai döntési alapokra. Ezt mindenképp érdemes átgondolni, hiszen ezen nyugszik, ez az alapja az egész vállalkozásunknak. Ha az alapok nincsenek rendben, nincs mire építkezni. Mik tartoznak ide?

  • Szükséges egy KÜLDETÉS: miért létezik ez a vállalkozás, miért kellene ennek a vállalkozásnak még 20 évig működnie?
  • Van-e ÉRTÉKRENDje a vállalkozásodnak? Van-e olyan értékrendje a vállalkozásodnak, amit kifelé kommunikál?
  • Mi a STRATÉGIAI SÚLYPONTja a vállalkozásodnak? Mik azok a központi, jellemző stratégiai tulajdonságok, tevékenységek, amelyekre építesz?
  • Milyen hosszútávú elképzelésünk van. Azaz mi A VÁLLALKOZÁS JÖVŐKÉPE?
  • És mik a vállalkozás céljai? A VÁLLALKOZÁS CÉLRENDSZERÉNEK A FELÜLVIZSGÁLATA.
  • És amire elsőre talán nem is gondolnak sokan: MI AZ, AMIT ABBA KELL HAGYNI?

“A tervek haszontalanok, ám a tervezés létfontosságú.”

Dwight David Eisenhower

A tervezés 3. lépése: A tervalkotás

A legalkalmasabb időszak erre szerintem a november hónap és ennek több oka is van. Az egyik, hogy a december már egy nagyon megterhelő időszak. Nem csak a vállalkozás életében, de a magánéletben is. Jönnek az ünnepek, a munkaszüneti napok.

Mindenki év végi hajrában ég. A november ehhez képest jóval nyugodtabb, ugyanakkor már látjuk a következő évet, ezért a tervezés minősége is sokkal jobb, mint egy decemberi hajrában elkészítettnek. Ha novemberben elkészültél vele, decemberben nyugodtan pihentetheted és elég csak január elején friss szemmel ránézned, hogy aztán célirányosan haladhass a megvalósítással.

Ha viszont se novemberben, se decemberben nem készítesz tervet, akkor JANUÁRBAN MÁR NAGYON KÉSŐ, hiszen rengeteg időt és lehetőséget veszítesz el azzal, hogy csak január elején rakod össze a teljes évedet. Hidd el én kipróbáltam, tudom miről beszélek.

Ha ezt a 3 lépést megteszed, hihetetlen előnyre teszel szert a csak januárban tervező vagy egyáltalán nem tervező versenytársaiddal szemben.

Itt a további segítség…

Nem kell egyedül tervezned. A 2 napos Üzleti Évtervező Workshopon segíteni tudok neked is elkészítened a tervedet.

Együtt értékeljük az előző évet, átgondoljuk a célkitűzésedet, összerakjuk a tervedet és előkészítjük magát a megvalósítást is. Ha szeretnéd, hogy neked is segítsek, gyere el az Üzleti Évtervező Worshopra!

Üzleti Évtervező Workshop 2021 borítókép

“Győzelemre születtél. De ahhoz, hogy győztes legyél, muszáj megtervezned a győzelmet, felkészülnöd a győzelemre és elvárnod a győzelmet.”

Zig Ziglar

Írj kommentet!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.