7 fontos információ, amit minden kisvállalkozónak tudnia kellene a marketing kampányolásról

Marketingkampány

Ámulattal néztem 2014-ben, mikor elindult a vállalkozásom, hogy a “nagyok” hogyan csinálják. Én is szerettem volna saját kampányt. Ez a vágy oda vezetett, hogy figyeltem, és tanultam. Mikor, mit, miért, hogyan csinálnak egy marketingkampány során.
Aztán én is elkezdtem. Kicsiben. Aztán egyre több és több lépésben. Ma már évente megszámlálhatatlan kis és nagy kampányt csinálok a rendezvényekhez, a mentor programokhoz vagy az SVL Klub számára.

A kampányolás tipikusan olyan feladat, amit nem lehet a medence széléről elsajátítani. Ebbe bele kell vágni és be kell gyakorolni, tapasztalatot kell szerezni. Különben nem látod át, nem érted. Ez a kihívás abban segít, hogy fellépj a kampányolás első szintjére, amivel már jelentős eredményeket tudsz elérni.

Minden vállalkozás különbözik, de abban mindenképp hasonlóak, hogy bevételre és ügyfelekre van szüksége. Csakhogy az ügyfelek nem mindig akkor akarnak vásárolni tőled, amikor azt szeretnéd. Az ügyfeleid a saját kedvük szerint költik el a pénzüket. Lehet az is, hogy várod, hogy rátaláljanak az üzletedre vagy a weboldaladra, de lehet az is, hogy irányítod őket. Ha mi nem tereled a figyelmüket, akkor könnyen elfelejtik a vállalkozásodat és elpártolnak tőle.

Kezdjük onnan, hogy egyáltalán mi kell ahhoz, hogy vásároljanak tőled?

Mi kell ahhoz, hogy vásároljanak tőled?

Az emberek utálják, ha el akarnak nekik adni, de imádnak vásárolni.

Az emberek így is, úgy is, elköltik a pénzüket. A kérdés az, hogy nálad költik-e el.

Ehhez 3+1 feltétel szükséges:

1. Ismerjen téged és figyeljen rád

Ha nem ismernek, ha nem figyelnek rád, akkor nincs ki felé az ajánlatodat bemutatni. Tehát láthatóvá kell váljál. El kell érned rendszeres kommunikációval, hogy figyeljenek rád az érdeklődők, az ügyfelek, a piac. Ez megvalósulhat folyamatos szórólapozással, óriásplakátokkal, YouTube videókkal, blogposztokkal, hírlevelekkel és közösségi média tartalmakkal.

2. Legyél szimpatikus

Miután megszerezted a piac figyelmét létre kell jönnie az érzelmi kapcsolódásnak is. Vagyis szimpátiát kell kelteni bennük. A szimpátia szubjektív, nem lehetsz mindenkinek szimpatikus. Éppen ezért az nem jó stratégia, ha mindenkinek is meg akarsz felelni, ha azt akarod, hogy mindenkinek szimpatikus legyél. Arra kell törekedned, hogy őszintén és nyíltan kommunikálsz. Így adsz valódi esélyt arra, hogy akikkel megvan a közös hang, azok tudjanak hozzád, a márkádhoz, vállalkozásodhoz kapcsolódni. Ebben segíthet, ha megosztod és kommunikálsz a küldetésedről, az értékrendedről. A kommunikációs stílusod, az ügyek, amikért kiállsz, a mód, ahogy a dolgokat kezeled, a történetek, amiket elmesélsz, vagy akár a színek, amit használsz a plakátjaidnál, szórólapjaidnál, a weboldaladon stb. segíthet a szimpátia felkeltésben.

3. Legyen bizalom

Hiába lát, hiába vagy szimpatikus, ha nem bízik az ügyfél a vállalkozásodban vagy a termékedben, akkor nem mer neked pénzt adni. Pláne az online világban. Ott elengedhetetlen, hogy bebizonyítsd érdemes vagy a bizalmára.

A bizalom keltésben segíthetnek az ügyfél visszajelzések, értékékelések, a különböző elismerések vagy minősítések, a szakmai ismeret és tudás megosztása. Ezekkel kell elérni azt, hogy az ügyfél elhiggye, mi megbízóható vagy.

+1. Adj okot a vásárlásra

Csak úgy önmagától nem biztos, hogy akar az ügyfél vásárolni. Ha nem tudod megmondani, hogy MOST miért vásároljon nálad, akkor elmegy máshova pénzt költeni. Ha nem is állandóan, de időszakosan mindenképp érdemes újabb és újabb okot adni a vásárlásra, a visszatérésre. Ennek a legtipikusabb megjelenési formája az akciók meghirdetése. De ok lehet a vásárlásra egy ünnep, jeles alkalom (karácsony, születésnap, ballagás, Valentin nap, esküvő stb.) vagy éppen egy újdonság is. Tehát egy indokot kell megfogalmaznod és bemutatnod az ügyfélnek, érdeklődőnek, hogy meg tudja indokolni, hogy miért pont most költ nálad pénzt.

A marketingkampány ebben segít. Irányítani tudod a célcsoportod, az érdeklődők és az ügyfelek figyelmét egy adott üzenetre, lehetőségre, ajánlatra. Így fókuszt adunk, megmutatjuk nekik, hogy mire figyeljenek.

via GIPHY

1) Mi a marketingkampány?

Az ügyfélszerzés egy szuper eszköze. Előre megtervezett többérintéses kommunikáció. Célja egy ajánlat bemutatása és nagy számú értékesítése a célpiac számára.

Ha kiküldesz egy hírlevelet vagy a környéken minden postaládába bekerül a szórólapod, hogy most akciós az x terméked, az még nem kampány.

A marketingkampány segítségével képes vagy irányítani az ügyfeleket és így kiszámíthatóan extra bevételre szert tenni.

A marketingkampányok különböző médiatípusokon, például televízión, rádión, nyomtatott és online platformokon keresztül népszerűsítenek egy-egy ajánlatot.

A kampány céljának meghatározása általában meghatározza, hogy milyen és mennyi kommunikációra van szükség, és milyen médiumok a leghatékonyabbak a célpiac egy adott szegmensének eléréséhez. Nem szabad összekeverni a marketingkampányt a hirdetési kampánnyal. A hirdetés, reklám a része lehet egy marketing kampánynak. Tehát a kampány során futhatnak hirdetések, de használhatod az Instagram csatornádat és a hírleveledet is az üzeneteid eljuttatására.

2) Miért kell kampányolni?

Egy alap tézis az ügyfélszerzésben, hogy egy érdeklődőnek átlagosan 7x kell találkoznia az üzenetünkkel, hogy reagáljon rá.  Ez irányulhat egy akcióra, egy újdonságra, egy hírlevélre való feliratkozásra, rendezvényre, szálláshelyfoglalásra vagy autószervízre. Teljesen mindegy.

De csak minden 3. érintést veszi észre a piac. Így összesen 21x kell kommunikálni felé átlagosan, hogy valóban reagáljon arra, amit mi akarunk, hogy megtegyen. Ennek a strukturálásában és felépítésében is segít a kampányolás.

A kampányolás során nálad az irányítás. Te mondod meg, hogy mikor és mit vásároljanak az ügyfelek. Így csökkented a kiszámíthatatlanságot.

3) A marketingkampány előfeltételei

Ahhoz, hogy a kampányod valóban sikeres legyen néhány körülménynek, előfeltételnek adottnak kell lennie.

1. előfeltétel: Az ajánlat

A kampány mindig valamilyen ajánlat köré épül. Ennek kidolgozásában is segít a Kampányolj sikerrel! kihívás. Egy jó ajánlatban szerepelnie kell többek között a bónuszoknak, a határidőknek vagy upsellnek is.

Egy silány ajánlatot egy szuper kampány sem tud sikerre vinni. Így ez egy komoly szempont a kampány sikerességében.

2. előfeltétel: A követőtábor

Ha szuper az ajánlatunk, de nincs kinek kommunikálni, nem figyelnek ránk, akkor senki nem fog vásárolni. A megfelelő követőbázis ott van a közösségi média felületeinken, ott vannak blog olvasók között, az email listánkon, vagy a podcast hallgatóink között.

Ahhoz, hogy sikeresen tudj kampányolni, szükséged van egy közönségre, akihez beszélni tudsz, illetve szükséged van a csatornákra, amiken keresztül eljuttatod az üzenetedet.

3. előfeltétel: A piac megfelelő ismerete

A kampányhoz és az ajánlat összeállításához tudod kell, hogy milyen alakadásaik vannak, mire keresnek megoldást, mitől vannak álmatlan éjszakáik, mi miatt aggódnak vagy mit utálnak. A kampány előtt érdemes akár piackutatással megismerni a célközönséged problémáit, és ennek megfelelően megoldást nyújtani számukra.

4. előfeltétel: A sales oldal

Ez az előfeltétel inkább jó, ha van kategória. Egy jó sales oldal egy helyen tartalmazza mindazt az információt, ami kell ahhoz, hogy az ügyfél biztosan tudja, hogy miért és mit vásárol. Egy oldalon az összes olyan információt megtalálja, amire szüksége van a döntés meghozatalában. Ezen az oldalon mutatjuk be az ajánlatunkat, kezeljük a kifogásokat és válaszolunk a gyakori kérdésekre is.

4) Kinek való a marketingkampány?

Kampányolni nem kötelező. De azok számára nagyon is ajánlott:

  • akik kiszámíthatóbb bevételt akarnak
  • akik akkor akarnak extra bevételt, amikor szükségük van rá
  • akik le akarják győzni a konkurensüket
  • akik le akarják nyűgözni az ügyfeleiket

2014 óta tartó vállalkozásfejlesztői munkám során számtalanszor bebizonyosodott, hogy a kampányolás működik minden vállalkozás piacán.

5) Leggyakoribb hibák

1. Türelmetlenség

Ritka, hogy az első randi eljegyzéssel zárul. Tehát ne ajtóstól ronts a házba a marketingkampány során sem. Ne azt mond, hogy itt a cuccom, vedd meg. Hanem vásárló állapotba kell hoznod az ügyfelet. Beszélni kell neki a vágyról, a problémáról, az akadályokról, és persze a megoldásról is. El kell végezni az előmelegítést, hogy sikerrel záruljon a kampány. Az ügyfeleket fel kell készíteni a vásárlásra. Sokszor fel kell nyitni a szemüket egy adott témára, mert lehet, hogy maguktól nem is tudják, hogy hibát követnek el, vagy valamit kezelni kell az ő életükben is. Illetve sokszor nem is tudják, hogy az adott problémára van megoldás.

2. Mindenkinek is kampányolni akarnak

Nehéz olyan univerzális ajánlatot kidolgozni, amelyik az összes ügyfelünknek alkalmas. Sokkal sikeresebb az a marketingkampány, ami egy adott problémára, egy adott célcsoportnak szól. Így a többiek szinte észre sem veszik az üzeneteinket. De akiknek szól, örömmel fogadják, hogy segíteni akarunk nekik.

3. Közönség hiánya

Ahogy az előfeltételeknek is olvashattad, ha nincs kinek kommunikálni, akkor nem fog sikerrel zárulni a kampány. Tehát ha még kicsi a listád, kevés a követőd, olvasód, akkor az első kampányod szólhat arról, hogy növeled a közönségedet, növekedjen a címlistád, a videód nézőinek a száma vagy a Facebook csoportod tagjainak a száma.

4. Állandó kampányolás

A tv-t sem a reklám miatt nézed (ha nézed egyáltalán). Az érdeklődők vagy az ügyfelek sem feltétlenül azért iratkoznak fel a listádra, mert arra vágynak, hogy állandóan eladj nekik. Tehát érdemes vigyázni, hogy mennyi marketingkampányt csinálsz, mert könnyen kiégetheted a listádat. Lehet sok kampányod, csak közben érkezzen olyan hasznos információ is tőled, amiért továbbra is érdemes nézni a te „tévédet”, a te adásodat.

6) Mennyire nehéz a kezdő vállalkozóként kampányolni? Mi kell ahhoz, hogy sikeres legyen a marketingkampány?

Bármilyen vállalkozói területet is nézünk, csak akkor érünk el sikereket, ha cselekszünk. A kampányolás is olyan, mint az úszás, a medence széléről nem lehet megtanulni.

Vágj bele és csináld meg az elsőt. Úgy is béna lesz. De ez az ára annak, hogy a következő jobb legyen.

Képzeld el, hogy az első sikeres kampányod az első emeleten van. De ahhoz, hogy feljuss az emeletre 10 lépcsőfokon kell keresztül jutnod. Az egyes lépcsőfokokat kudarcnak fogod megélni, de mégis menni kell tovább, hogy eljuss az első sikeres kampányig. Persze van, akinek csak 2 lépcsőfokot kell megmásznia az első emeletig, van, akinek 22-őt. Ez sok mindenen múlik. De a lépcsőzést senki nem ússza meg. 😉

Az első kampány lényege az, hogy megéld azt, hogy kampányoltál, és a közönséged is megélte, hogy kampányoltál.

Tehát ahhoz, hogy sikeresek legyen a marketingkampányod, szükséges több-kevesebb rossz kampányt csinálnod és kell fogadnod a hibázást. A profik is hibáznak, akkor te kezdőként miért ne hibázhatnál.

Alapvetően nem arra vagy kondicionálva, hogy elfogadd a hibázást, pedig a vállalkozói lét a hibákból épül és fejlődik. Át kell állítani a fejedet arra, hogy a hiba vezet el a sikerhez! Érdemes kerülni azt a szabályt, hogy csak az a jó kampány, ami egyből hoz ügyfelet.

Tanulni és olvasni kell róla, de az igazi fejlődést a cselekvés fogja hozni. Kicsiben is el lehet kezdeni, de el kell kezdeni. És utána bele fogsz jönni!

Fontos, hogy a kampányolást megelőzze az üzleti stratégiai tervezés. Hiszen a kampányolás egy eszköz az ügyfélszerzésben. Az ügyfélszerzés pedig része a vállalkozás stratégiájának.

érdemes átgondolni a reklámkapmányolást

7) Amit érdemes átgondolni a marketingkampány tervezése során

Egy kiváló marketingkampány tervezésének, kivitelezésének és eredményeinek több összetevője van.

  • Célok és mérőszámok (KPI-k):
    A kampány tervezése során fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy mit várunk el eredményként. Határozd meg a kampány végcélját konkrét, mérhető számmal, és azt is, hogy milyen mérőszámok segítségével követed az előrehaladást. Például a karácsonyi kampányodnál lehet az a cél, hogy a kosárérték 50%-kal növekedjen vagy a karácsonyi csomagokból legalább 2 millió forint extra bevételre tegyen szert a vállalkozásod. A feladat az, hogy ezt ne csak kitűzd, hanem menet közben, akár naponta ellenőrizd, hogy a karácsonyi szezonban jó irányba haladnak-e a dolgok.
  • Csatornák:
    A kommunikáció több csatornán történhet. Hol fogod kommunikálni a tartalmaidat és az üzeneteidet? Ezt nagymértékben meghatározza, hogy milyen ügyfélszegmens felé akarsz kommunikálni. Ha például a törzsvásárlóidnak kommunikálsz, akkor lehet, hogy 3 postai levéllel és 2 telefonhívással kampányolhatsz. Ha új ügyfeleket akarsz szerezni, akkor pedig Google vagy Facebook hirdetéssel és blogbejegyzésekkel válhatsz láthatóvá számukra. Fontos, hogy kihagyd azokat a csatornákat, ahol a legkevésbé valószínű, hogy hűséges ügyfelekre teszel szert.
  • Költségvetés:
    Nem minden marketingkampány igényel hatalmas költségvetést, de minél nagyobb eredményt akarsz, annál többet érdemes költened rá. Egy idő után bevonhatsz szakértőket (szövegíró, designer, hirdetési szakember), akiknek a költségét ugyanúgy figyelembe kell venni a hirdetési költségek mellet. Ráadásul a kampány során extra erőfeszítésekre is szükség lehet, tehát te és/vagy a munkatársaid túlórázhatnak is.
  • Tartalomformátum(ok):
    Határozd meg, hogy milyen tartalmakat fogsz létrehozni a kampányodhoz. Természetesen a formátumok nagyon változatosak lehetnek a rádió interjútól kezdve az ingyenes rendezvényen át a sajtótájékoztatóig bármi beleférhet egy kampányba, ami a releváns célcsoport elérését szolgálja.
  • Kreatív eszközök:
    Egy sikeres marketingkampánynak megfelelő kreatív tartalmakkal kell rendelkeznie. Legyen szó akár egy hatékony weboldal kialakításáról, egy videós reklámfilmről vagy egy interaktív infografikáról. Tartsd szem előtt, hogy erre is figyelned kell. Lehet, hogy jó az ajánlatod, de a rossz csomagolás taszítani fogja a vásárlókat.

Összefoglalás

A marketingkampány egy fontos eszköz az ügyfélszerzésben. Segít a vállalkozónak abban, hogy irányítani tudja az érdeklődőket, ügyfeleket. A siker érdekében fontos, hogy minden előfeltétellel rendelkezzél, a kampányt előkészítsd és kerüld el a tipikus hibákat. A legfontosabb viszont az, hogy belevágj és megtapasztald, hogy milyen az, amikor a te vállalkozásod is futtat egy kampányt.

A Kampányolj sikerrel! Kihívás segítségedre lehet, mert 5 lépésben végig vezet a kampány elkészítésében. A kihívás során kapsz egy rövid videós elméleti hátteret és 5 gyakorlati feladatot. 1,5 héten keresztül fogsz hétköznaponként feladatokat kapni, amiket egyszerű lesz elvégezni és beépíteni a mindennapokba. Ezek segítségével el tudod készíteni egy klasszikus kampány ajánlatát és a kampány 4 szakaszának tartalmait. Valamint mintákat és sablonokat kapsz, aminek a segítségével 100%, hogy el tudod készíteni a saját kampányodat.

Néhány órás elfoglaltság, amiért cserébe új távlatok nyílnak számodra a bevétel- és ügyfélszerzés terén.

1 komment ennél a posztnál: “7 fontos információ, amit minden kisvállalkozónak tudnia kellene a marketing kampányolásról”

Írj kommentet!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.