9 tipp a sikeres piackutatáshoz kisvállalkozók számára

9 tipp piackutatáshoz

A vállalkozásod sikeres működéséhez, fejlesztéséhez nélkülözhetetlen a piackutatás. Általa megismerheted a célközönséged igényeit, vágyait, véleményét, kiderülhetnek a részletek, érdekes információk a versenytársaidról, és akár az is, milyen irányba fejleszd a termékeidet, szolgáltatásaidat.
Ebben a bejegyzésben 9 tippet hozok, melyek segítségével könnyebben, hatékonyabban és sikeresebben tudod elvégezni a következő piackutatásodat.

1. Előbb személyesen utána tömegesen

Sokan abba a hibába esnek, hogy egyből készítenek egy Google formot és megosztják a listájukon, a Facebook csoportjukban és minden releváns felületen. Csakhogy a piackutatás során nagyon nem mindegy, hogy milyen kérdéseket használsz. Gyakori, hogy ami számodra egyértelmű kérdés, az a válaszadók számára félreérthető, és így máris a Google formban olyan válaszok érkeznek, ami számodra nem releváns vagy nem használható.
Ezért előbb érdemes tesztelni a kérdéseidet. Keress néhány ideális válaszolót, akinek szóban (személyesen, vagy telefonon) fel tudod tenni a kérdéseidet. Ha nem kérdeznek vissza és releváns válaszokat adnak, akkor a kérdéseid rendben vannak. Azonban, ha pontosításra, kiegészítésre szorulnak a kérdéseid, vagy nem jól válaszolnak rájuk, akkor bizony tovább kell pontosítanod őket.

2. Előbb a válasz, utána a kérdés

Folytassuk tovább a kérdésekkel. Ugyanarra a dologra többféleképpen is rá tudsz kérdezni, és ennek megfelelően nem is ugyanolyan válaszokat kapsz. Pl. Ha arra vagy kíváncsi, hogy milyen áron add el a termékedet, akkor nem mindegy, hogy azt kérdezed, te mennyit fizetnél érte, vagy szerinted milyen áron fogom árulni. Látszólag ugyanazt kérdezted, csakhogy az egyik esetben a vevő anyagi helyzetéből indul ki a válaszadás, míg a másik esetben inkább a te megítélésedből, a hozzád kapcsolódó eddigi tapasztalatból, abból a pozícióból, amit te vagy a vállalkozásod képvisel.

A piackutatás során az a jó kérdés, amire a számodra használható válasz érkezik. Tehát nem az, hogy mit engedhet meg a válaszoló, hanem hogy mit gondol, mennyibe fog kerülni. Azonban ahhoz, hogy a jó kérdéseket meg tudd fogalmazni, előbb azt kell tudnod megfogalmaznod, hogy mire akarsz választ kapni. Ha tudod, hogy mire akarsz választ kapni, akkor utána könnyebb megkeresni az ideális kérdést is.

3. Építsd be a folyamataidba

Gyakori, hogy azért nem fejleszt egy vállalkozás, nem hoz üzleti döntést, mert nincsenek meg a szükséges információk. Így csak a piackutatás elvégzése után tud továbblépni a megfelelő irányba. Ezért érdemes beépíteni a folyamataidba a piackutatást is. Például egy-egy kampány végén érdemes megkérdezni azokat, akik nem vásároltak, hogy miért nem vásároltak. Vagyis a kampány tervezési folyamatodba egy elvégzendő feladatként kell szerepelnie annak, hogy mikor és hogyan fogsz visszajelzést kérni a kampányodról. Ha ez nem a folyamat természetes része, akkor a következő kampányodnál nem áll rendelkezésre információ, így majdnem ugyanolyan tudatossági szintről tudod elindítani a kampányodat.

4. És mi van utána?

Oké, elvégezted a piackutatást. Megvannak az eredmények. És mi van utána?
Figyelj arra, hogy a feldolgozás és a következtetés után történjen meg a változtatás és a változtatás hatásának visszamérése is. Ha nincs következménye a piackutatásnak, akkor felesleges erőforrás pazarlás történt. Ha pedig változtatsz, de azt nem ellenőrzöd, akkor tévútra is léphetsz.
Az is előfordulhat, hogy a piackutatásból származó adatok, vagy a következtetésed nem hozza a várt eredményt. Ha ezt nem ellenőrzöd, csak elhiszed és az alapján folytatod a dolgokat, akkor egyszercsak azt látod, hogy valami nagyon nincs rendben. És ez onnan ered, hogy nem mérted vissza a gyakorlatban a kutatás eredményét.

5. Rövid és egyszerű is lehet

Gyakori, hogy azért nem vágnak bele a vállalkozások a piackutatásba, mert túl akarják bonyolítani. Egy kutatásból mindent is ki akarnak deríteni. Tipikus, hogy ha már csináljuk, akkor csináljuk nagyban. Pedig ez kontraproduktív. Ha csak egy-egy kérdést teszel fel és gyűjtöd be a választ például a boltodba betérő vásárlóktól, (Pl. megkérdezed az irányítószámukat), és ezt mondjuk 1-2 hétig csinálod, látni fogod, hogy honnan érkeznek a vásárlóid. Nem bonyolult és rövid méréssel és feldolgozással máris tudsz döntést hozni, hogy érdemes-e más városokban is kommunikálnod a célcsoportod felé.

Szóval ne akard túlbonyolítani. És akár egyszerre folyamatosan több helyről is gyűjthetsz kevés adatot. Így több területet is tudsz fejleszteni a folyamatos visszajelzések alapján.

Persze ez nem jelenti azt, hogy évente 1-2 alkalommal ne csinálhatnál nagy felmérést, vagy egy-egy ügyfélnél nem lehetne hosszabb kutatást csinálni.

6. Egységesen kérdezz

Ha személyesen kérdezed meg az ügyfeleidet, akkor fontos arra figyelni, hogy minden alkalommal ugyanazok a kérdések, ugyanúgy legyenek megfogalmazva. Mert ahogy már fentebb olvashattad könnyen eltérő válaszokat kaphatsz a közel azonos kérdésekre is.
A feldolgozás során ugyanis már csak a válaszokat vizsgálod feltételezve azt, hogy mindenki ugyanarra a kérdésre adott válaszokat.

7. Kategorizáld a válaszolókat

Ha online vagy heterogén közegben végzel felmérést, akkor érdemes olyan kérdést, kérdéseket feltenni, amivel kategorizálni vagy szűrni tudod a válaszadókat. Hiszen nagyon nem mindegy, hogy a válaszokat egy huszonéves pályakezdőtől kapod vagy egy 72 éves nyugdíjastól. Még akkor is, ha ugyanazt válaszolják. Hiszen ha te a fiatal felnőtteket akarod kiszolgálni, akkor irreleváns lesz számodra a nyugdíjasok válasza.

Illetve ha mindkét ügyfélkört ki akarod szolgálni, akkor könnyebben kirajzolódik, hogy melyik szegmensnek mi a problémája vagy a vágya.

9 tipp piackutatáshoz

8. Használd a meglévő rendszereid

Már most rengeteg információval rendelkezel, de lehet, hogy nem is tudsz róla. A meglévő szoftvereid (számlázó program, hírlevél küldő szoftver, Google Analytics ) vagy akár a könyvelőd is komoly információ forrásod tud lenni, amiből következtetéseket tudsz levonni a vásárlóidról. Például könnyen meg tudod határozni az átlagos kosárértéket vagy annak változását. Ez pedig máris remek döntési alap lehet a bevételeid növelésének stratégiájában.
Rendszeresen gyűjtsd be és elemezd az így elérhető információkat is.

9. Az én 3 kedvenc kérdésem

Minden rendezvényemen, képzésemen, az egyéni tanácsadásokon és még az együttműködések során mindig felteszem az SSC kérdéseket:

a) Start – elkezdeni

Vagyis a partner, résztvevő mit hiányolt, mit szeretett volna megkapni, de nem kapta meg, amitől jobb lett volna az élménye.

B) Stop – befejezni

Mit kellene elhagyni, mi az, ami felesleges, mi az, ami nem hatott rá, vagy, ami kifejezetten zavarta vagy rosszul esett neki.
Sok esetben már csak azáltal, hogy ezeket a zavaró tényezőket kiiktatod javítani tudod az elégedettségüket vagy a veled való kapcsolódást.

C) Continue – folytatni

Amit jónak, kiemelendőnek, kielégítőnek talált a partner. Így tudod, hogy mi az, amire hangsúlyt tehetsz, tovább fejleszthetsz vagy akár nyíltabban kommunikálhatsz.

Összegzés

Egy-egy piackutatás eredményessége sok kis apró tételen múlik. Remélem a fenti tippek hozzásegítenek ahhoz, hogy a következő kutatásod eredményesebb legyen. Vagy hogy egyáltalán elvégezd az elsőt. Javaslom, hogy ne bonyolítsd túl, figyelj néhány dologra és kezdd el. Abból fogsz a legtöbbet tanulni. Figyelj a kérdésekre, a következtetésekre és persze arra is, hogy ha van eredmény abból változtatás és visszamérés is legyen. Ha már csinálod érdemes a folyamataidba beépíteni. Akár úgy is, hogy mindig ugyanazokat a kérdéseket teszed fel, Start, Stop, Continue.
Javaslom, hogy szokasd hozzá az ügyfeleidet, a piacodat ahhoz, hogy te megkérdezed őket. Így ők is és te is természetesnek fogod venni, hogy piackutatást csinálsz.

Hogyan tudok még neked segíteni?

Ha még többet akarsz tudni a piackutatásról, akkor javaslom, hogy iratkozz fel a hírlevél listámra és ingyenesen megkapod a Segítség, piackutatást kell csináljak! ebookot. Vagy ha azt szeretnéd, hogy gyakorlatban lépésről lépésre vezesselek végig a piackutatáson, akkor nevezz be a Kutasd a piacod! Kihívásba.

Írj kommentet!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.