A saját lista építése elengedhetetlen 2023-ban egy magyar kisvállalkozás számára. Ha még csak most indul a vállalkozásod vagy most ismerkedsz a listaépítéssel, akkor mindenképp olvasd el ezt a bejegyzést, hogy képbe kerülj, miből is fog felépülni ez az online ügyfélszerző rendszered.
2008 óta küldök hírleveleket. Kezdetben még csak Outlook-ból küldözgettük a leveleket az ügyfeleknek. Azóta már egy pár rendszert kipróbáltam, és több száz levelet küldtem ki hírlevél, kampány vagy tájékoztató céllal.
A bejegyzés végén hozok 5+1 érvet is, ami remélem meggyőz téged abban, hogy mindenképp építs listát a vállalkozásod számára.
Az email marketing lényege, hogy a vállalkozásunk kínálata iránt érdeklődők email címét összegyűjtjük és rendszeresen kommunikálunk feléjük e-mailek küldésével. Így egy idő után vásárolni fognak tőlünk.
A listaépítés különböző mikro részleteiről rengeteg helyen olvashatsz, de a nagy, kezdő képet nehéz összerakni ezekből az információkból. Ezért összefoglalom neked, hogy értsd ezt a teljes képet. Nézzük mi az az 5 alkotóelem, ami mindenképp kell a sikerhez.
Üdvözöllek Csaba vagyok!
Azért dolgozom, hogy a nagy álmokkal rendelkező kisvállalkozók olyan könnyen tudják megvalósítani az üzleti céljaikat, mint amilyen könnyen megálmodták azokat.
2014 óta tanácsadással, tréningekkel, mentorprogramokkal segítem a hozzád hasonló fejlődni vágyó vállalkozókat.
1. Hírlevélküldő szoftver
Ahhoz, hogy az érdeklődőknek rendszeresen, névre szólóan, nagy mennyiségben (akár több tízezer) tudj hírlevelet küldeni, egy szoftverre lesz szükséged.
Ez a szoftver fogja összegyűjteni, tárolni, csoportosítani a feliratkozókat.
A szoftverek általában alkalmasak arra, hogy ott elkészítsd, megformázd a leveleket.
Segítenek abban is, hogy név szerinti megszólítást alkalmazz és az általad előre meghatározott időben, időzítve kiküldjék a leveleket.
Ezen túl pedig mérik a levelek megnyitását és a levelekből való kattintást, továbbá kezelik a leiratkozást is.
A hírlevélküldő szoftverek felhasználói felülete lehet egyszerű vagy összetett, attól függően, hogy milyen mértékben szeretnéd testreszabni vagy automatizálni a folyamatot. Fontos, hogy számodra könnyen kezelhető legyen. Mint minden szoftver, az elején bonyolultnak tűnhet, de egy pár levél elkészítése után úgy fogod használni, mint bármelyik hétköznapi szoftvert.
A hírlevélküldők általában fizetősek, de gyakran néhány száz email címig ingyenesen is használhatod őket. Így egyrészt meg tudod tanulni és ki tudod próbálni őke, illetve pénzt tudsz a hírlevelezésből csinálni, hogy utána már a további funkciókért és a nagyobb listával való használatért tudj fizetni.
Az árat általában az előfizetők száma és a funkciók száma határozza meg.
Néhány hírlevélküldő szoftver biztosít extra szolgáltatásokat is, mint például
- a CRM (Ügyfélkapcsolati menedzsment) rendszert, vagy
- affiliate megoldások,
- számlázás,
- közösségi médiában való posztolás illetve
- integrációk más rendszerekbe (pl. Számlázó programhoz).
Fontos, hogy az igényeidhez és a vállalkozásodhoz igazodó szolgáltatást válassz.
Kiválasztásnál figyelj oda az ügyfélszolgálati szolgáltatásra is. Hiszen, ha bármi elakadásod van, akkor fontos, hogy gyorsan és érthetően juss segítséghez. Például ha ez egy fontos kampány közepén történik, sokat számít, milyen hamar válaszolnak a kérdéseidre, milyen gyorsan jutsz segítséghez. Ha nem tudsz angolul, akkor érdemes a magyar szoftverek közül választani.
2. Ajánlat/csali
Most már van egy szoftvered, ami majd kezeli a feliratkozókat. De vajon miért iratkozna fel bárki is a hírlevél listádra?
Ahhoz, hogy megadják az adataikat (email cím, név, telefonszám), valamit ígérned, adnod kell cserébe. Ezért vagy egy jó ajánlattal vagy egy szuper csalival kell előállnod. Ha csak annyit írsz ki a weboldaladra, hogy iratkozz fel a hírlevél listánkra, szerinted mekkora kedve lesz az embereknek erre? Persze ez nem jelenti azt, hogy nem iratkozik fel senki. Csupán azt, hogy a sok-sok weboldal látogató közül nagyon-nagyon kevés fogja ezt megtenni.
Ezért ki kell találnod azt, hogy miért érdemes feliratkozni a hírlevél listádra. Ez lesz az ajánlatod. Ennek az a szerepe, hogy vonzóvá tegye az email lista feliratkozást a weboldal látogatók számára. Ha valamilyen értékes ajánlatot teszel, amely megoldást kínál a problémájukra, az nagyobb eséllyel ösztönzi őket az adatok megadására. Például minden héten kiküldjük a legfontosabb iparági trendeket, változásokat, híreket. Minden héten küldünk egy meditációs hanganyagot. Stb…
Ki kell találnod, hogy miért jó felkerülni a listádra és később ott is maradni.
Az ajánlatok egy speciális formáját csalinak hívják. Ez egy olyan ingyenes tartalom, szolgáltatás vagy termék, amelyet az érdeklődőknek kínálsz, hogy felkeltsd az érdeklődésüket és motiváld őket az email címük megadására. Ez lehet például egy e-book, ingyenes (nagyon alacsony díjért cserébe) letölthető tartalom, egy kis kedvezmény az első vásárlásnál, vagy akár ingyenes konzultáció, vagyis egy azonnal elérhető anyagot kínálsz nekik. Gondold végig mi lehet az az információ vagy segítség a számodra ideális ügyféljelöltek számára, amiért örömmel adják meg az elérhetőségüket.
A csali vagy az ajánlat nem csak az email címek begyűjtésében segít, hanem lehetőséget ad arra is, hogy kialakítsd az érdeklődők bizalmát a vállalkozásod iránt. Így amikor majd kiküldöd számukra a fizetős ajánlatodat, már sokkal könnyebben döntenek úgy, hogy pénzt adnak a vállalkozásodnak.
Fontos, hogy az ajánlat vagy a csali releváns és hasznos legyen a célközönségednek. Így valószínűbb, hogy örömmel fogadják és értékesnek találják, és ezáltal hajlandóbbak lesznek az email címüket megadni a feliratkozáshoz.
3. Landing oldal
Már van egy szoftvered és van egy ajánlatod az email lista építéshez. Na de hogyan fogod megmutatni a látogatók számára? Ebben segít a landing oldal.
A landing oldal egy speciális aloldal a weboldaladon belül, amelyen bemutatod az ajánlatodat. Itt kell meggyőznöd írásban vagy videóban a látogatókat arról, hogy megadják az adataikat. Ezen az oldalon mutatod be az ajánlatodat.
Hogy fognak rátalálni erre az oldalra az interneten böngészők?
a) hírdeted ezt az aloldalt
b) felugró ablakban mutatod meg nekik, hogy létezik ez az oldal
c) beleteszed az email aláírásodba, így ha kiküldesz egy céges levelet, mindig ott lesz a lehetőség a feliratkozásra
d) rendszeresen kommunikálsz a közösségi médiában arról, hogy miről fog szólni a következő hírleveled
e) megjeleníted a weboldal láblécében, a blogbejegyzésekben vagy a főoldalon
Természetesen a landing oldal egy megoldás arra, hogy az embereket tömegesen tájékoztasd a hírlevél feliratkozásról. Azonban nem szabad elfelejteni azt sem, hogy az embereket a fizikai érintkezések során (rendezvény, kiállítás, fizikai üzlet, személyes tárgyalás) is felirathatod az email listádra.
A landing oldalon részletesen bemutathatod a hírlevél listádat vagy bármilyen más ajánlatodat is. Ehhez készítettem egy 20 perces összefoglalót, melyben 18 olyan lehetséges elemet mutatok be ebben a videóban, ami segíthet neked is felépíteni a hírlevél feliratkoztató oldaladat.
4. Űrlap
A hírlevél feliratkoztatás egyik legfontosabb eleme az űrlap. Fontos, hogy figyelmet szentelj a kialakítására és az elhelyezésére. Általában ezeket az űrlapokat a hírlevél küldő szoftverben tudod elkészíteni és ennek a kódját tudod beilleszteni a landing oldaladra. Ezen az űrlapon keresztül fogod elkérni az adataikat.
Figyelj arra, hogy az űrlapon ne kérj sok adatot, csak a legszükségesebbeket. Így biztosítod azt, hogy az űrlapod egyértelmű legyen, és az emberek könnyen tudják majd, mit kell tenniük, hogy feliratkozzanak a hírlevélre.
Az űrlap legyen rövid és tömör. Az érdeklődőknek csak a feltétlenül szükséges adatokat kelljen megadniuk. A túl hosszú vagy bonyolult űrlapok elriaszthatják az embereket, és csökken a kitöltési hajlandóság. Minél több adatot kérsz be, annál inkább fáj nekik feliratkozni és annál kevésbé fogják azt megtenni. Ráadásul a feliratkozás után még mindig megkérheted őket arra, hogy osszanak meg veled további információkat. Gondolj bele, hogy az első randin sem akarunk mindent megtudni a másikról és mi sem szeretnénk azonnal mindent elmondani magunkról.
Az legyen jól látható, az oldal többi részétől vizuálisan elkülönülő, például más a háttere. Nem javaslom, hogy a weboldalad főoldalára helyezd ki az űrlapot. Inkább rakd egy landing oldalra, ahol bőségesen és kényelmesen tudod tájékoztatni a látogatókat. A főoldalra inkább csak a Landing oldalra mutató bejegyzést, vagy blokkot rakd ki.
Lényeges, hogy az űrlapot megbízhatónak tartsák az emberek, ezért tájékoztatni kell őket arról, hogy adataikat biztonságban tudhatják. Fontos, hogy az űrlapra egyértelműen ráírjuk, hogy az ügyfelek személyes adatait soha nem adjuk ki harmadik félnek.
A lista építés hatékonyságát az űrlapok tesztelésével és optimalizálásával is segítheted. Próbálj ki különböző elrendezéseket, színeket és megoldásokat, majd figyeld az eredményeket, és a legjobb megoldást használd a folytatásban.
5. Onboarding, felmelegítő levelek
Miután valaki megérkezett a landing oldalra, megadta az adatait, mert tetszett az ajánlatod, csalid, bekerül a hírlevélküldő szoftvered adatbázisába. De mi történik a feliratkozóval ezután?
Először is hasznos, ha már az első levélben megkapja a csalit, ha azt ígértél neki. Általában az első levelet nyitják meg a legtöbben, ezért abba a levélben 1-2 további fontos infót is beleírhatsz, mire számíthat tőled, és megköszönheted neki, hogy bizalmat szavazott neked.
De egy email nem email. Érdemes egy úgynevezett onboarding, felmelegítő vagy ismerkedő levél sorozatot elkészítened, amivel egyre jobban és jobban megismeri a vállalkozásodat a feliratkozó. Így fokozatosan kialakul benne a szimpátia, a bizalom. Ezzel eléred, hogy a leveleidet rendszeresen megnyissa, elolvassa és amikor egy fizetős ajánlattal állsz elő, örömmel fog vásárolni tőled. Egy konkrét ajánlat is része lehet az ismerkedő levél sorozatnak. Tehát tudatosan mutatod be neki a vállalkozásodat, hogy végül megmutathasd neki az ajánlatodat.
Hiszen mi másért építenél hírlevél listát, ha nem azért, hogy pénzt termeljen neked?!
Szóval gondold végig, hogy milyen leveleket szeretnél kiküldeni a feliratkozás után.
Íme néhány tartalmi ötlet, amelyeket az onboarding levél sorozatban használhatsz:
Bemutatkozás: Az első levélben mutasd be a vállalkozásodat és annak történetét. Emellett térj ki a termékeket vagy szolgáltatásokat, amelyekről a feliratkozók értesülni fognak a hírlevelekben.
Hasznos tippek: A feliratkozók valószínűleg azért iratkoztak fel a hírlevélre, mert érdekli őket a vállalkozásodhoz kapcsolódó témakör. Éppen ezért az onboarding levél sorozatban érdemes olyan hasznos tippeket és tanácsokat megosztanod velük, amelyekkel bővíthetik a tudásukat és a szakértelmüket a témában.
Tartalomajánlók: Mutass nekik olyan tartalmakat (pl. blogbejegyzések, videók, podcastok), amelyek relevánsak a vállalkozásodhoz kapcsolódó témakörben. Így a feliratkozók könnyen hozzájuthatnak azokhoz az információkhoz, amelyeket érdekesnek találnak.
Csapattagok bemutatása: Az emberek emberekhez kapcsolódnak, ezért érdemes bemutatnod a vállalkozásod csapatát is. Így jobban megismerhetik a vállalkozásod mögött álló embereket, és bizalom épülhet feléjük.
Ajánlatok: Az onboarding levél sorozatban bemutathatsz olyan termékeket, szolgáltatásokat, csomagokat, amelyeket a feliratkozók értékelni fognak. Az ajánlatodat szabd a feliratkozóid igényeihez és problémáihoz, így nagyobb valószínűséggel vásárolják meg őket.
Kedvezmények: Ha van lehetőséged, adj kedvezményt az onboarding levél sorozatban az új feliratkozóknak. Ugyanis az első vásárlás mindig azt jelenti, hogy a vállalkozásod felé a bizalmi szint megnőtt. Ez tovább tudja növelni az elköteleződésüket a vállalkozásod iránt.
Természetesen rengeteg megoldás lehetséges ezekre a levelekre.
Ez nagymértékben függ attól is, hogy mit kínál a te vállalkozásod.
Egy biztos, hogy ki kell találnod azt, hogyan lesznek a feliratkozókból vásárlók?
+1. Adatkezelés
A téma mellett nem mehetünk el, ha hírlevél lista építésről beszélünk.
A GDPR (General Data Protection Regulation) az Európai Unió által 2018. május 25-én elfogadott adatvédelmi rendelet, amelynek célja a személyes adatok védelme az EU-ban. Az adatvédelmi rendelet szigorú szabályokat állapít meg a személyes adatok gyűjtése, tárolása és felhasználása tekintetében, és ez érinti az e-mail marketinget is.
Amikor hírleveleket küldesz az ügyfeleidnek, a GDPR szerint biztosítanod kell, hogy a feliratkozók beleegyeztek az adataik kezelésébe, és tisztán és világosan kell tájékoztatnod őket adataik felhasználásáról. Az onboarding folyamat során is fontos ezt a tudnivalót átadni az új feliratkozóknak.
Ezen kívül, ha egy európai uniós állampolgártól származó személyes adatokat kezelsz, akkor a GDPR-nak megfelelő adatkezelési eljárásokat kell alkalmaznod. Például a feliratkozóknak lehetőséget kell adni adataik módosítására vagy törlésére, és az adatokat biztonságosan kell tárolni és megfelelő módon kezelni.
Továbbá, ha olyan személyes adatokat kezelsz, mint például egészségügyi információk vagy érzékeny személyes adatok, akkor az adatvédelmi szabályok még szigorúbbak lehetnek.
Ezért még mielőtt kirakod az első feliratkozási lehetőséget a weboldaladra, ellenőrizned kell az adatkezelési szabályzatodat.
Ha nem szabályozza a hírlevélküldést, akkor módosítsd, egészítsd ki. Ha pedig egyáltalán nincs ilyen szabályzatod, akkor mindenképp készíttesd el.
Nem csak azért, mert ez egy törvényi előírás, vagy azért, mert büntetés jár érte, hanem mert ezzel egyből elkezded a bizalmat építeni az érdeklődők irányába. Azt üzened feléjük, hogy mi korrektek, egyenes és törvényesek vagyunk. Szerintem ez az online térben rendkívül fontos. Ezért javaslom, hogy fektess erre hangsúlyt.
Remélem a fenti 5+1 alkotóelem megismerésével tisztult a kép a fejedben, hogy mi fán terem az email marketing. Az első lépés a GDPR tisztázása, utána pedig a szoftver kiválasztása. Ha minden összeállt, akkor már csak népszerűsítened kell a hírlevél feliratkozás lehetőségét vagy a csalidat.
De ahogy a bejegyzés elején ígértem, hozok még érveket a listaépítéshez.
“Ha nem küldesz legalább hetente egy e-mailt a listádnak, akkor te nem szereted a pénzt.”
Ryan Deiss, a Digital Marketer alapítója
5+1 érv, hogy 2023-ban neked is listát kell építened
1. Hatékonyabb és személyre szabottabb kommunikáció:
Az email lista lehetővé teszi, hogy közvetlenül kommunikálj az érdeklődőkkel és ügyfelekkel, és személyre szabott üzeneteket küldj nekik. Ez hatékonyabbá teheti a kommunikációt, növelheti a bizalmat és erősítheti az ügyfelekkel való kapcsolatot.
2. Jól mérhető eredmények:
Az email marketing eredményessége, hatékonysága a szoftverek segítségével könnyen mérhető, például az email megnyitásának és a benne található linkek kattintásainak számával. Ez segíthet a megérteni, hogy milyen hatékony az email marketinged, és hol vannak az elakadások, hol tudsz javítani a folyamatodon.
3. Költséghatékony:
Az email marketing az egyik legköltséghatékonyabb módja annak, hogy kapcsolatot teremtsünk az érdeklődőkkel. Hiszen a hirdetésekből egy-kétszáz forintból tudsz feliratkozókat gyűjteni és utána már csak a szoftver költsége és a levelek elkészítése lesz a marketing költséged. A leveleid tartalmát pedig folyamatosan tudod fejleszteni, hogy a konverziód egyre jobb és jobb legyen.
4. Elköteleződés, bizalom és újravásárlás:
Az email lista lehetőséget ad a kisvállalkozásnak, hogy kapcsolatot építsen és fejlesszen az érdeklődőkkel és az ügyfeleivel, és olyan tartalmat küldjön nekik, amelyek segíthetnek az ügyfélhűség növelésében és visszatérő vásárlókat generáljon. Ha az ügyfelek rendszeresen hallanak a vállalkozásunkról, valószínűbb, hogy visszatérő ügyfelek lesznek, és tovább ajánlják a vállalkozást másoknak is. Hiszen mindig hírt adunk magunkról, mindig látnak minket.
5. Könnyű és gyors építés:
Az email lista építése ma már nem nehéz feladat. Remélem, hogy ennek a bejegyzésnek az első fele pont ebben segített neked. Számos szolgáltatás áll rendelkezésre, amelyek könnyűvé és gyorssá teszik az email lista építését és kezelését.
+1. A social media követőket elveszíthetjük
A lista építés során megkapott email címek a vállalkozáshoz tartoznak. Azok az adatok ott vannak nálunk. Azokat használhatjuk a célnak megfelelően. Ezért ez fontos erőforrása egy vállalkozásnak. Egy érték, amit meg kell becsülni és megfelelően kell karbantartani, kezelni és használni.
Az elmúlt évtized a social media erősödéséről és az üzleti lehetőségeiről szólt. Csakhogy azok a felületek sérülékenyebbek, mint gondolnánk. Akár a szolgáltató, akár a hackerek, akár a „jóakarók” könnyen el tudják azt érni, hogy a ma még több ezres, tízezres követőtábor holnapra már ne legyen számunkra elérhető. Ez a hírlevél listáknál szinte elképzelhetetlen. Ezért sokkal biztonságosabb és kiszámíthatóbb erőforrás a hírlevél lista, mint a közösségi média követők használata.
Összefoglalás
Belevágni a hírlevelezésbe félelmetesnek tűnik. Sokan nem is mernek belevágni, pedig egy kihagyhatatlan esélyt szalasztanak el ezzel a döntésükkel. Remélem világosabb már számodra a hírlevelezés világa és kedvet kaptál hozzá. Pláne, ha az 5+1 érvemet is elolvastad a bejegyzés végén.