– A szakmai ismeret, mint a vállalkozói életmód egyik aspektusa, fontos, de korán sem a legfontosabb az üzleti siker szempontjából. Persze, fontos, hogy szakmailag is képben legyünk és fejlődjünk, de igazai üzleti sikert korán sem ezzel fogunk elérni. Mark Zuckergber vagy Kürti Sándor vagy Kulcsár Tibor nem azért lett sikeres, mert a világon a legjobb szakmai tudása van.
– A te piacodon is igaz, hogy a piacvezetők nem azért vannak az élen, mert a legjobb terméket vagy a szolgáltatást nyújtják. Ezt fontos, hogy felismerd. Nem az nyer az üzletben, aki a legjobbat terméket készíti, vagy a legjobb szolgáltatást nyújtja. Ez túl kevés a sikerhez.
– Ha te kizárólag abban látod a sikered kulcsát, hogy tovább fejleszd magad szakemberként, ha úgy gondolod, hogy így fogod legyőzni a versenytársaidat, akkor most szólok, hogy tévúton jársz és kudarcra vagy ítélve.
De akkor mi a megoldás?
A vállalkozói életmód 2. és a 3. aspektusa, amik ugyanúgy hatnak az üzleti sikerre, mint a szakmai tudás. Mik ezek és hogyan lehet ezekben fejlődni? Erről fog szólni ez a rész.
A vállalkozói életmód 3 aspektusa
Az előző részben bemutattam már a vállalkozói életmód 1. aspektusát, ez a szakmai terület.
Ha te masszőr vagy, akkor milyen masszázs fajtákat tanultál meg és milyen más kiegészítő kezeléseket. Ha te virtuális asszisztens vagy, akkor a különböző szoftverek és ügykezelési folyamatok ismeret a szakmai téma. Ha te biztosítás közvetítő vagy, akkor neked ismerned kell a különböző biztosítási lehetőségeket, a szerződéskötéseket, a feltételeket, tudnod kell tárgyalni és értékesíteni, kár esetén pedig akár segíteni az ügyfeleket.
Szóval a vállalkozói életmód 1. szintje a szakmai ismeret. De ez sajnos túl nagy hangsúlyt kap és ezért nagyon sokan abba a tévhitbe esnek, hogy ezt túlságosan fejlesztik és csodálkoznak, hogy mégsem jönnek az üzleti sikerek. Ez a LEGNAGYOBB TÉVEDÉS.
De menjünk tovább és nézzük meg mi a másik két aspektusa a vállalkozói életmódnak.
2. aspektus
A vállalkozói életmód 2. aspektusa az üzleti ismeretek, a vállalkozás működtetésének és fejlesztésének az ismerete.
Az elmúlt évek során összesen 53 ilyen területet gyűjtöttem össze. De van 7 alapterület, amit szerintem minden vállalkozónak jól kell működtetnie ahhoz, hogy a siker útjára léphessen.
#1. terület: Stratégiai alapok
Egy vállalkozásnak taktikában és stratégiában kell működnie. Ha nincsenek meg a stratégiai alapok, akkor sem a stratégiai sem a taktikai lépések nem fognak működni.
Tisztában kell lenni a vállalkozás küldetésével, hosszútávú céljaival, értékrendjével és stratégiai erősségeivel.
#2. terület: Célkitűzés
Ezt minden vállalkozónak meg kell tanulnia, különben nem aknázza ki a vállalkozásában rejlő lehetőségeket. Cél nélkül vagy rossz célokkal az üzleti eredmények messze elmaradnak attól, ami lehetséges lenne.
A célok rendező elvek, ami segítségével sokkal könnyebben tudunk döntéseket hozni. Ez az alapja a NEM-et mondásnak is.
#3. terület: Stratégiai tervezés
Minél nagyobb teljesítényt akarsz elérni, az egyre komplexebb lesz, és egyértelmű, hogy egy komplex helyzet megoldása ösztönből és tehetségből nem lehet, sőt a tervezés tovább tudja fokozni az eredményességet.
#4. terület: Megvalósítás
Mit érnek a célok és a tervek, ha azokból nem lesz semmi. A megvalósítás fegyelmet és kitartást követel a vállalkozótól. A megvalósítás 3 alappilléren nyugszik:
– szervezés
– vezetés
– csapat
#5. terület: Időgazdálkodás
Fontos, hogy odafigyelj az időbeosztásodra. Hogy te urald az idődet és te irányítsd annak tartalmát. Igazából az időgazdálkodás a feladatgazdálkodásról szól.
#6. terület: Ügyfélszerzés
Nem elég, hogy jó vagy szakmailag, nem elég, hogy jók a termékeid, ha erről senki nem tud, akkor senki sem akar vásárolni belőle és így elég rövid időn belül be is zárhatod a vállalkozásodat.
Fontos, hogy halljanak rólad a potenciális ügyfeleidet és elérd, hogy téged válasszanak. Ehhez egy marketing és értékesítési rendszert szükséges tudatosan működtetni, nem pedig alkalmi jelleggel néha valami akciót bedobni.
Ma már ennél sokkal magasabb szinten kell művelni a marketinget ahhoz, hogy üzleti sikereket tudjunk elérni.
#7. terület: Pénzügy
Egy jó vállalkozó megtanul a pénzzel bánni. Megtanulja elérni, elfogadni, megtartani, irányítani és befektetni.
Megtanulja nyilvántartani és pontosan tudja, hogy honnan származik a pénze és abból, hogyan tud még több pénzt csinálni.
Ha nem képes jól bánni a pénzzel, akkor az hamar kifolyik a kezéből és búcsút inthet az anyagi bőségnek.
Fontos, hogy egy vállalkozó legalább ezzel a 7 területtel tisztában legyen. Ha nem jönnek az üzleti sikerek, akkor ezeket mindenképp sajátítsd el!
3. aspektus
A vállalkozói életmód 3. aspektusa a vállalkozó saját maga. A vállalkozói lét emberi oldala.
Ennek az aspektusnak 2 nagy területe van:
1. a látható
2. a láthatatlan
A látható részbe tartozik
- A megjelenés
- Akik körülvesznek
- A környezet, amiben dolgozol és élsz
A láthatatlan rész elemei:
- – Gondolkodásmód
- – Érzelmek
- – Szokások
- – Paradigmák
- – Győztes Énkép
- – Kitartás
- – Fegyelem
- – Kihívás
- – Önbizalom
- – Bőség gondolkodásmód
- – Attitűd
- – 1.0 verzió.